Kompositörer som är ansluta till STIM, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, har avtal som gör att får pengar varje gång som deras musik spelas i till exempel tv-jinglar.
Men på senare år har en konkurrent till STIM-reglerad musik dykt upp. Epidemic sound köper rättigheterna till instumentalmusik av kompositörer och säljer den sedan vidare. Företaget har sedan rätt att sälja musiken ett obegränsat antal gånger. Namnet på kompositören presenteras inte när musiken spelas.
-I Sverige jobbar vi med samtliga större tv-kanaler, säger Oscar Höglund på Epidemic sound.
Han menar att Epidemic sound är en dörröppnare för tonsättare in i branschen.
-Man kan se Epidemic som en plantskola i den bemärkelsen att vi ordnar workshops, tar in talare och bjuder in kända filmregissörer och tv-skapare.
Lönen: 600 kronor per låt
Tonsättaren Vincent Johansson fick ett erbjudande att jobba för Epidemic sound. Ersättningen han fick per låt var 600 kronor, en summa som fick honom att tacka nej till erbjudandet.
-Jag skulle skriva tre låtar per dag. Jag skulle inte bara skriva låtarna, jag skulle spela in dem också och mixa dem. De skulle vara produktionsfärdigt helt enkelt.
”Extremt lågt pris”
Alfons Karabuda på föreningen Svenska kompositörer av populärmusik, SKAP, är kritisk mot Epidemic sounds sätt att arbeta.
-Det är ett extremt lågt pris. Det handlar om att du varken får pengar eller credit för det du gör, säger han.
Att som tonsättare få tillbaka sin rättigheter från Epidemic sound efter en försäljning går inte.
-Jag får mycket samtal från kompositörer som ångrat sig, och vill ha tillbaka sina rättigheter. Men då är man lite orutinerad, för man har inte de rättigheterna. De är borta för alltid, säger Alfons Karabuda.
Positivt med konkurrens
Enligt Rebecca Barzegar, förhandlingschef på SVT som är ett av de tv-bolag som köper musik från Epidemic sound, Säger att en skälig ersättning till kompositörerna är ett grundläggande krav som SVT har när musik köps in. Epidemic sounds lösning med att ge tonsättarna ersättning månadsvis för ett visst antal låtar tycker hon kan ses som skälig.
Att det kommer in konkurrens på musikmarknaden ser hon också som något positivt.
Hur ser du på SKAP:s kritik?
-Ja vad ska jag säga, de företräder ju kompositörer som är STIM-anslutna. De har ju sin syn på saken. Vi lyssnar på kritiken, men det finns ju två olika sidor. Det finns ju kompositörer som är anslutna till Epidemic sound och som också har saker att säga, och vi lyssnar på alla.