Dennis Dahlqvist recenserar Arvid Byström

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Arvid Byström utforskar AI, sex och gulliga djur i utställningen ”Cut the cake”. Foto: Henrik Norrsell/SVT

Recension: Arvida Byström blandar AI, sex och söta djur

Uppdaterad
Publicerad

Arvida Byström har en minst sagt produktiv period bakom sig. Först köpte hon en sexdocka för 140 000, sen blev hon stoppad på Guldbaggegalan eftersom hon var för lättklädd. Lite senare debuterade hon som popartist och nu öppnar hennes första stora separatutställning här på Dunkers i Helsingborg.

Redan i tonåren började Byström utforska sin identitet och könsnormer på nätet med en digitalkamera. Med tiden blev hennes lekfulla selfies så utmanande att de bannlystes.

Men då gav Byström ut en bok: Pics or it Didn’t Happen med bilder som censurerats – vilket gjorde henne till en välkänd förkämpe för ungas rätt att uttrycka sig fritt på internet.

I den här utställningen leker Byström med ett slags tjejig och gullig online-estetik som ofta innehåller små, hjälplösa djur. Till exempel rådjur, kattungar och fjärilar vilka konstnären har placerat i en utpräglad sexuell kontext. Något som gör bilderna både motsägelsefulla och obehagliga.

Ännu otäckare är det gigantiska verket In The Clouds. En åtta meter lång bild där Byström utfört ett slags AI-genererat styckmord på sig själv genom att sätta ihop sina kroppsdelar på fel sätt.

Byströms verk speglar vår samtid – med sociala medier, kändishysteri, självfixering och AI – på ett sjukt träffsäkert sätt. Inte illa för en helt självlärd konstnär som började sin karriär med en fotoblogg på Instagram.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.