Se Battlefield 2042 och hör Kristoffer Viita berätta om spelet. Foto: EA

Recension: Battlefield 2042 kan bli framtidens krigsspel

Uppdaterad
Publicerad

Svenska spelutvecklaren DICE tar sin första-persons-shooter in i framtiden med multiplayermonstret Battlefield 2042. Dystopiskt, kaotiskt kul men också buggigt tycker Kulturnyheternas spelkritiker Kristoffer Viita.

I en nära framtid har allt börjat ta slut. Mat, energi, olja. Klimatförändringarna har eskalerat och orsakat både naturkatastrofer och enorma flyktingströmmar. En allvarlig voice-over förklarar att flera miljoner människor är på flykt: ”vi brukade ha platser att höra hemma, sammanhang, familj…”

Battlefield 2042 är en första-persons-shooter designad för multiplayer online. Inte mer komplicerat än att leka krig i en stor sandlåda som så många andra ”shooters” innan den.

Samtidigt finns det i krigsspelen ofta något som fångar tidsandan. Ett av de mest ökända exemplen är hur rädslan för terrorister utnyttjades i kontroversiella Call of Duty: Modern Warfare 2, som kom 2009 och lät spelaren mörda civila inne på en flygplats. Battlefield-serien var en mindre revolution i multiplayergenren när det släpptes 2002, och har tävlat mot Call of duty-serien sedan dess.

Battlefield 2042 har redan varit med om en minikontrovers. Efter att de döpt en av de ryska soldaterna till Little Green Man, något som uppfattats som en referens till Rysslands konflikt med Ukraina, där de ryska trupperna kallades små gröna män på grund av att deras uniformer som inte hade några identifierade flaggor. Utvecklaren DICE har svarat att likheten är en slump och att de ska döpa om spelkaraktären.

Anslaget i Battlefield 2042 målar annars upp ett hyfsat trovärdigt scenario, då tusentals människor 2021 redan hamnat på flykt i klimatkrisens spår. För spelaren blir också klimatet till en fiende. Sandstormar kan skymma sikten och tornados sveper över slagfältet. Något som adderar en känsla av oberäknelighet.

De två sista supermakterna — USA och Ryssland — har börjat kriga om de resurser som finns kvar med arméer av non-pats, statslösa soldater, som slåss för sin överlevnad. Vad hände med Kina egentligen? Oh well…

Storyn är förstås inte huvudsaken här (även om det är trevligt att se den framlidne skådespelaren Michael K Williams återkomma som specialisten Kimble 'Irish' Graves) utan själva kaoset. Helikoptrar som kraschar i skyskrapor, exploderande tanks och prickskyttar som alltid tar dig när du hittat ett bra gömställe.

Trots att spelet för det mesta är ett brinnande inferno blir det en hel del händelselöst springande över de enorma kartorna. Kanske beror det på att jag spelade på en Playstation 4 istället för den senaste generationen konsol (som ett år efter lansering fortfarande inte går att köpa i butik eller på nätet). PS4-spelare får nöja sig med matcher om 64 istället för 128 spelare.

Miljöerna är det ingenting fel på. Egypten, Quatar, Sydkorea — den ena kartan fetare än den andra. 2042 erbjuder också Battlefield Portal, som låter spelare designa mycket själva och använda kartor och vapen från Battlefield 1942, Battlefield Bad Company 2 och Battlefield 3.

Det är svårt att sätta ett rimligt betyg så här tidigt. Onlinespel är alltid buggiga under uppstartsfasen men brukar kompletteras och putsas till med nya uppdateringar. Något fundamentalt som spelare har klagat på är svårigheter att faktiskt träffa fienden, som om siktet vore felinställt, vilket jag trodde att jag var ensam om. Det och en del andra barnsjukdomar behöver botas, sedan kan Battlefield 2042 gott bli framtidens krigsspel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.