Känslan av eskapism och renässans går som en röd tråd genom Beyoncés tre timmar långa konsert och tillika världspremiär av ”Renaissance world tour” i Solna.
”Renaissance” är Beyoncés pandemialbum, musiken utgår från drömmen om att återigen röra sig fritt i världen med en framtidstro, vilket även genomsyrar konserten i allt från stjärnans futuristiska superhjältedräkter till ren och skär dansglädje.
Men albumets titel ekar allra klarast. Att Beyoncé genomgått en renässans – en så kallad pånyttfödelse – och nu kommer ut som 2.0 är det ingen tvekan om. Renässansen återkommer under hela kvällen: i musiken, i referenser till livmodern och soluppgången, i symboler för klassisk renässans, men också i konsertens upplägg. Förbandet har nämligen bytts ut till förmån för fågelkvitter och porlande vatten, tills Beyoncé kliver på: och föds in i dagens scen.
Kopplingen till svart amerikansk queerkultur och house-dansstilen voguing är frekvent. Kanske lade världsstjärnan till ytterligare referenser efter att vassa tungor kritiserat queerikonen Beyncés beslut att uppträda i Dubai tidigare i år, trots att homosexualitet kan straffas med döden där.
Till skillnad från tidigare album har Beyoncé inte släppt musikvideor till ”Renaissance”, vilket väckt en del frågetecken. När musiken får komma till liv för första gången under onsdagen verkar det snarare klokt. Ett housealbum gör sig bäst live.
Utöver pyroteknik, kilovis med glitter och ett fordon på scen så är det kropparna i rörelse som äger strålkastarljuset: twerkande, voguande, fria kroppar.
The Beyhive får höra en och annan hit från förr. Efter sju år är det kanske ett måste inför en publik som flugit in från världens alla hörn, men Beyoncé hade med fördel kunnat saxa bort några av klassikerna för att gå direkt på det klubbiga. Beyoncé och house har nämligen äktenskapstycke som passar oväntat bra 2023.