Recension: Helene Billgren på Liljevalchs är spännande men lite tjatigt

Uppdaterad
Publicerad

Utställningen Faran är över på Liljevalchs behandlar Helene Billgrens konstnärsskap från 80-talet och framåt. Kulturnyheternas konstkritiker Ingela Lind ser en någon tjatig utställning som ändå etablerar Billgren som en klassisk målare i ursvensk expressionistisk tradition.

På 90-talet visade Helene Billgren teckningar som bottnade i flickromantiska drömmar om hästar, filmstjärnor och tjusiga utseenden. En kul antikonst, på tvärs mot all högkultur och lite klottrig och småfräck.

Nu har hon intagit hela det väldiga Liljevalchs med sin upp och ned-värld av högt och lågt, virkat, inplastat och tecknat. Det är sal på sal av nostalgiska snärtigheter uppåt väggarna.

Tjatigt blir det ibland, även om tapeterna utgör ett lyft. Men viktigast är att Helene Billgren med denna gigantiska utställning etablerar sig som en klassisk målare i en ursvensk expressionistisk tradition med föregångare som Bror Hjorth, X:et, Vera Nilsson och Dick Bengtson.

Det är oväntat och mycket spännande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.