Nu är Hilma af Klints verk tillbaka efter en världsturné med publikrekord på Guggenheim Museum i New York. Men varken rekordet eller de nya verk som Moderna har adderat sedan museets förra retrospektiv 2013 räcker egentligen för att motivera en ny utställning här i Malmö. Det handlar snarare om en betydligt mer omvälvande händelse.
Af Klint uppfattade sig själv som forskare. Med De tio största från 1907 och Svanen – där hon reducerar en fågel till abstrakta, geometriska grundformer inspirerade av den nyupptäckta atomen – ville hon helt enkelt visa upp verklighetens osynliga byggstenar.
Intressant – eller hur? Men eftersom af Klint även var ett slags spiritistiskt medium som förmedlade budskap från andevärlden, var det ingen som tog henne på allvar.
Men hör och häpna. Under de senaste åren har den här typen av ”flummig” nyandlighet – som till exempel konstnärens Altarbilder från 1915 brukar förknippas med – omvärderats och blivit inne igen. Så nu har det producerats flera nya böcker, en film, modekläder och mattor inspirerade av hennes verk.
Men af Klints retrospektiv har även skrivit om historien och numera betraktas hon alltså som en av den abstrakta konstens pionjärer. Trots att ingenting har hänt med själva målningarna så ser vi dom plötsligt i ett helt nytt ljus. Ett omvälvande faktum som verkligen motiverar den här nya utställningen.