Ingela Ihrman är samtidskonstens svar på Papphammar. Med humor och empati undersöker konstnären den moderna människans dubbelbottnade förhållande till naturen. Hennes mest kända verk är till exempel ett dråpligt performance där konstnären försöker gympa utklädd till groda.
Med hjälp av sina hemmagjorda, otympliga kostymer försöker Ihrman helt enkelt sätta sig in i andra levande arters känslor och perspektiv innan våra klimatförändringar har utrotat dom. På Venedig-biennalen 2019 klädde hon till exempel ut sig till en gigantisk, grön tångruska.
Ihrmans tvetydiga utställningstitel – ”Frutti di Mare” – refererar både till marina djur med skyddande skal; ett slags kostym och en vanlig pizza. Konstnären har med andra ord förvandlat konsthallens degfärgade golv till en jättepizza toppad med hennes bästa verk från dom 10 senaste åren.
Det är en strålande utställning som både är väldigt originell och avväpnande lek
Ihrman ifrågasätter gärna hur vår kultur kategoriserar och exploaterar naturen samtidigt som vi hyllar dess läkande krafter när vi blir utbrända. Så här får Bengt Jönssons samling med sjöborrefossil och några blå kakelplattor från ett badrum i huset Malmgården vid Värnhem representera havet.