I det hyllade dramat ”And then we danced” från 2019 skildrades kärleken mellan två män i ett georgiskt danskompani. Filmen utsågs till Sveriges Oscarsbidrag – men i Georgien var reaktionerna mer blandade.
Filmen blev ikonisk för en ung generation hbtq-personer -samtidigt orsakade den protester och nationalkonservativa grupper hotade att stoppa premiärvisningen av filmen.
”Ville byta perspektiv”
Även i ”Passage” jobbar Levan Akin med georgiska skådespelare, men filmen utspelar sig till stora delar i turkiska Istanbul. Dit åker den pensionerade läraren Lia på jakt efter sin försvunna systerdotter, transkvinnan Tekla. På resan får hon sällskap av en ung man, grannen Achi.
– I och med att det blev så mycket uppror kring ”And then we danced” så kände jag att det fanns lite mer att göra där, och byta perspektiv som vi gör i den här filmen, säger Levan Akin.
Han berättar att han fick idén till filmen när han hörde en historia om en äldre man som gick ut och stöttade sin dotterdotter, som var trans, trots samhällets konservativa normer kring sexualitet.
– Sedan har jag alltid velat göra en film som utspelar sig i Istanbul. Jag älskar Istanbul och turkisk musik, säger han.
Levan Akin vill inte stämpla Passage som ett hbtq-drama. Hör honom berätta mer i klippet.