Betalsystemen för artister på stora musikplattformar som Spotify har länge varit omdebatterat. I stora drag handlar det om att företagen har en stor pott med pengar som de delar ut till de olika upphovsmännen efter hur många spelningar respektive person har.
Men nu har en ny aktör kommit in på marknaden som upprör flera i branschen.
Det är musikföretaget Strange Fruits, som framför allt producerar korta, inte mer än 30 sekunder långa, stämningsfulla klipp med bland annat regnljud. Vilket nu konkurrerar med flera av de stora världsartisterna på Spotify.
Företagets ”låtar” är bara precis så långa att de kan registreras som en stream på Spotify och därav berättigas betalning. Låtarna är speciellt framtagna för att sova till och räknas generera mer än tio miljoner spelningar om dagen. Flera tack vare en spellista som Sleep Fruits tagit fram med 235 av enbart företagets låtar. Spellistan är idag är den åttonde mest spelade spellistan på Spotify.
”Extremt omoraliskt”
Men alla är inte helt glada över Strange Fruits framgångar. Flera menar att populariteten av dessa korta ljudklipp minskar intäkterna till de faktiskt lagt ner pengar och arbete på att skapa musik.
– Att klippa ihop regnljud till 31-sekundersklipp för att maximera sina spelningar och roffa åt sig så mycket pengar som möjligt är extremt omoraliskt”, säger Dustin Boyer VD på Venture Music till Rolling Stone.
– De tar bara pengar rakt från artisternas fickor. Jag hoppas verkligen Spotify gör något åt detta, fortsätter han.
Men den nederländska producenten Stef Van Vugt som grundat Strange Fruit kan inte greppa varför det de gör skulle vara fel och säger till Rolling Stone:
– Varför ska man hålla på att klanka ner på de som är indie? Äntligen har någon som inte är Universal, Sony eller Warner lyckats få en procent av musikmarknaden.
Spotify har ännu inte kommenterat fallet.