Medier med samhällsjournalistiskt innehåll tjänar allt mindre pengar på reklamintäkter. Under föregående år uppgick omsättningen till drygt 8 miljarder kronor, det kan jämföras med 2008 då omsättningen var nästan 12 miljarder.
Ett tapp motsvarande 3,8 miljarder kronor är något som kan ge negativa konsekvenser för mediernas framtida ekonomi, och därför prägla branschen negativt i form av neddragningar. Det skriver Institutet för mediestudier i sin rapport.
Totala reklaminvesteringarna ökar
Resultatet från undersökningen utmärks dessutom av att den totala reklaminvesteringen i media ökar – samtidigt som alltså reklaminvesteringarna i medier med samhällsjournalistiskt innehåll minskar.
Enligt Institutet för reklam-och mediestatistik (IRM), som utfört den statistiska undersökningen i studien, verkar det dessutom som att en stabilisering av reklamintäkterna för medier med samhällsjournalistiskt innehåll lär dröja.