Inställda evenemang står för den största andelen ärenden hos ARN 2020. Foto: TT

Rekordmånga anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden

Publicerad

27 863 ärenden kom in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, under 2020, enligt ett pressmeddelande. Det är en ökning med 35 procent jämfört med 2019.

Den vanligaste ärendetypen handlade om inställda evenemang där konsumenterna ville ha tillbaka biljettkostnaden, skriver ARN. Näst vanligaste ärendetypen var på reseavdelningen.

Lite färre än hälften, 43 procent, fick rätt i de ärenden som prövades – en ökning med tre procentenheter jämfört med 2019.

”Ökningen beror helt på de åtgärder som regeringar och myndigheter i Sverige och andra länder i världen har vidtagit för att begränsa spridningen av coronaviruset. På grund av dessa åtgärder har resor, motionslopp, konserter m.m. ställts in, vilket gett upphov till tvister mellan företag och konsumenter”, säger Marcus Isgren ordförande och chef för ARN i pressmeddelandet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.