På torsdagen avslutas årets upplaga av Electronic Entertainment Expo – E3. I tre dagar har världens största spelmässa ägt rum i Los Angeles, USA, där spelvärldens största aktörer har presenterat årets främsta spelnyheter – och tävlat om uppmärksamheten från mångmiljonpublik och internationella medier.
Sverige har under de senaste åren haft en självklar närvaro på spelvärldens motsvarighet till filmfestivalen i Cannes, men frågan är om 2017 inte markerade den svenska spelindustrins största år någonsin.
Svenskt nazipiskande hyllas
Som Kulturnyheterna har berättat tidigare fick Josef Fares ett varmt mottagande för sitt nya spel ”A way out”, ett fängelsedrama för två spelare som redan har nominerats till mässans bästa spel av tongivande mediet IGN.
I den kategorin tävlar Fares mot bland annat Uppsala-baserade Machine Games, som besökte mässan för att presentera ”Wolfenstein 2 – The new colossus”. Det är uppföljaren till deras framgångsrika remake av kultklassikern ”Wolfenstein 3D” från 1991 – och utspelar sig i ett USA där nazisterna vann andra världskriget. Visst märker man att amerikanska speljätten Bethesda håller i trådarna, ”Wolfenstein 2” andas inte så lite av deras ”Fallout”. Men med sin charmiga blandning av dystopisk framtid, nostalgiskt 50-tal och morbid humor ser det ut att bli en lovande uppdatering av den gamla machomassakern: ”Hey, you’re shooting nazis. Smile!”
Stjärnornas krig i Stockholm
Stockholmsbaserade speljätten Dice hade i vanlig ordning en tongivande närvaro: Studion visade upp både en expansion till 2016 års Battlefield 1, och nya scener ur det kommande Star Wars-spelet ”Battlefront 2” – där man för första gången kan spela som Rey, hjältinnan i den nya trilogin.
Svenskt blev det också när Minecraft – trots sina sex år på nacken – presenterade nyheten ”Better together” på mässan. Uppdateringen innebär att spelare av miljonsuccéns alla versioner (som idag finns på pc, konsol, mobil och som virtual reality) i framtiden kommer kunna spela med varandra oavsett plattform.