Tekniken ska skräddarsy spellistor bland annat baserat på känsloläge. Foto: TT/ Lise Åserud

Spotifys nya patent – vill skräddarsy spellistor genom röstövervakning

Uppdaterad
Publicerad

Spotify har registrerat patent för en teknik som ska möjliggöra för musiktjänsten att analysera användarnas röst och bakgrundsljud för att ge bättre musikrekommendationer.

Intonation, betoning och talrytm är exempel på data som den nya tekniken ska kunna analysera, men även användarens känslomässiga tillstånd, kön, ålder och dialekt ska kunna ge underlag till skräddarsydda musikrekommendationer, skriver Pitchfork.

Tanken är, enligt patentregistreringen, att i större utsträckning minska användarens behov att fatta medvetna beslut för att välja musik. ”Vad som behövs är ett helt nytt tillvägagångssätt för att samla in användarnas smakpreferenser”, heter det.

Kan slå tillbaka

Det står inte klart när, eller om ens om, den nya tekniken ska införas i tjänsten. Det är inte heller ovanligt att techbolag tar patent på teknik som i slutändan inte kommer ut på marknaden.

– Om de skulle använda patentet på ett sätt som upplevs som integritetskränkande skulle det slå tillbaka mot dem hårt. Trenden bland användare är att bli mer och mer misstänksamma mot vad det stora techjättarna kan få reda på om oss och det är mycket, säger Alexander Norén, SVT:s techkorrespondent.

Spotify hänvisar till tidigare kommentarer om att de regelbundet söker nya patent men att det inte betyder att dessa kommer att implementeras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.