Intonation, betoning och talrytm är exempel på data som den nya tekniken ska kunna analysera, men även användarens känslomässiga tillstånd, kön, ålder och dialekt ska kunna ge underlag till skräddarsydda musikrekommendationer, skriver Pitchfork.
Tanken är, enligt patentregistreringen, att i större utsträckning minska användarens behov att fatta medvetna beslut för att välja musik. ”Vad som behövs är ett helt nytt tillvägagångssätt för att samla in användarnas smakpreferenser”, heter det.
Kan slå tillbaka
Det står inte klart när, eller om ens om, den nya tekniken ska införas i tjänsten. Det är inte heller ovanligt att techbolag tar patent på teknik som i slutändan inte kommer ut på marknaden.
– Om de skulle använda patentet på ett sätt som upplevs som integritetskränkande skulle det slå tillbaka mot dem hårt. Trenden bland användare är att bli mer och mer misstänksamma mot vad det stora techjättarna kan få reda på om oss och det är mycket, säger Alexander Norén, SVT:s techkorrespondent.
Spotify hänvisar till tidigare kommentarer om att de regelbundet söker nya patent men att det inte betyder att dessa kommer att implementeras.