– Sådant här ska man aldrig vara säker på, men jag vet ju att vi gjorde ett bra jobb. Jag tycker att vi förtjänar det, säger Roy Andersson till SVT Nyheter strax efter att ha klivit av scenen i Venedig.
– Det är inte klokt vilken entusiasm som finns här, jag har aldrig varit med om liknande.
Vad betyder det här priset för dig?
– Det ger mig energi att fortsätta med ett nytt projekt. Jag har mycket material som inte kom med i den här filmen som får komma med i en annan. Det ger mig mycket energi, man känner sig tio år yngre plötsligt.
Hedrade inspirationskälla
– Det är en stor ära att få ta emot det här priset på Venedigs filmfestival, i Italien – ett land som ligger bakom så många av filmhistoriens mästerverk. Om jag inte hade sett flera av dem, så hade jag inte varit regissör i dag, sa den svenske filmmakaren när han tog plats på scen och tackade.
Andersson hedrade i sitt tal en stor inspirationskälla, ”Cykeltjuven” från 1948 i regi av Vittorio De Sica. En film som följt med honom, från ungdomen genom hela livet.
– Den är politiskt humanistisk, full av empati och poesi. Ett mästerverk.
I kväll gör Andersson ett stort avtryck i den svenska filmhistorien. Och det är förmågan att beröra människor, tror han själv, som gjort att filmen belönats med ett Guldlejon.
– Den tar upp ett ämne som berör alla.
”Betyder jättemycket för svensk film”
– Han är enormt värd det här priset. Roy Andersson har ett sådant unikt filmspråk som han nu också genomför fullt ut och konsekvent i sin trilogi, säger Anna Serner, vd på Svenska Filminstitutet till SVT.
Betyder priset något för svensk film?
– Det betyder jättemycket för svensk film, för vi behöver sådan här inspiration Och det innebär att många ögon nu riktas mot svensk film.
Hade premiär på tisdagkvällen
Kvällens näst finaste pris, Silverlejonet, gick till ryske regissören Andrej Kontjalovskij för filmen ”The Postman's White Nights”.
Priserna för bästa manliga och kvinnliga skådespelare gick till Alba Rohrwacher respektive Adam Driver som båda spelade i filmen ”Hungry Hearts”, regisserad av italienaren Saverio Costanzo.
Roy Andersson tävlade i år i huvudsektionen i Venedigs filmfestival. Det var 25 år sedan en svensk film senast fick den äran. Då var det Vilgot Sjöman som tävlade med sin film ”Fallgropen”, utan att vinna.
”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” hade premiär på filmfestivalen på tisdagskvällen. Och som Kulturnyheterna rapporterat om i veckan så blev den hyllad både på festivalen och i, bland annat, den brittiska pressen.
Första filmen på sju år
”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” är Roy Anderssons första långfilm på sju år och är en tematisk uppföljare till ”Sånger från andra våningen” (2000) och ”Du levande” (2007).
Filmen följer två kantstötta män som är kringresande i skämtartiklar. Via männen reser tittaren genom nutid, dåtid, framtid och drömtid medan en mängd människoöden passerar revy.
– Hela filmen handlar egentligen om oss alla. Vi försöker vara roliga och skämta och tjäna pengar. De här männen är ömkliga exempel på vårt sätt att försöka överleva. Att man ska leva ett perfekt och lyckligt liv, berättade Roy Andersson för SVT tidigare i veckan.
Roy Andersson slog igenom som långfilmsregissör 1970 med filmen ”En kärlekshistoria”. Han gjorde comeback efter 25 år i reklambranschen med ”Sånger från andra våningen” – en film han fick juryns specialpris i Cannes och flera guldbaggar för.