Ruben Östlund och Roy Andersson är kända för att ha en broderlig fejd med varandra. Inför Guldbaggegalan 2015 slog de vad om 10000 kronor om vem som skulle vinna flest priser för ”Turist” respektive ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”. Och på plats i Cannes trodde Ruben Östlund att Roy Andersson var avundsjuk på hans medverkan i årets Cannesfestival.
När Kulturnyheterna når Roy Andersson verkar den skämtsamma stridsyxan dock vara djupt begraven. I en kommentar skriver han:
”Jag är inte förvånad. Ruben är mycket begåvad, absolut orädd och mycket envis. Bara att gratulera!”
Vänstertidning kallade filmen högerkonservativ
I den internationella pressen har lovorden varit i absolut majoritet, men enligt Ruben Östlund själv har vissa tolkningar av filmen förvånat honom.
– Den mest oväntade reaktionen var i recensionen i en av vänstertidningarna Libération – som tyckte att det var en högerkonservativ film. Det var jag väldigt förvånad över – i och med att jag definitivt betraktar mig som vänster och socialist. Och en högertidning tog istället väldigt stark ställning för filmen, säger han till Kulturnyheterna.
Hyllas på sociala medier
På sociala medier strömmar hyllningarna in. Huvudrollsinnehavaren Elisabet Moss gratulerade ”den briljante Ruben Östlund” och resten av teamet.
Och kulturminister Alice Bah Khunke tyckte att det var ”stort och fantastiskt”.
Regissörskollegan Suzanne Osten och manusförfattaren Peter Birro betonade hans egna arbetssätt och mod.
Värdet av en guldpalm
Hyllningar i all ära – men vad betyder egentligen en guldpalm? När Kulturnyheterna frågade den danska regissören Bille August, som är dubbel guldpalmsvinnare, framhöll han det kommersiella värdet.
– När ”Pelle Erövraren” fick Guldpalmen så såldes den sen till nästan hela världen. Och det var likadant med Den goda Viljan. Det betyder kolossalt mycket ur ett kommersiellt perspektiv, säger August.
Aldrig ”a walk in the park” att finansiera film
Anna Serner, vd på Svenska Filminstutet, poängterar dock att en Guldpalm inte gör att man automatiskt får pengar till sina projekt – varken från svenska filminstitutet eller från privata investerare.
– Ruben Östlund får det otroligt mycket lättare, men det är fortfarande så att den privata marknaden vill ha pengar tillbaka. Filmen är redan såld till 50 länder, han kommer få pengar tillbaka, men det är ju inga jättevinster ännu. Det är aldrig ”an easy walk in the park”, säger hon till SVT:s Gomorron Sverige.
Att det är stort för filmsverige rådet det dock inget tvivel om.
– Det betyder otroligt mycket, jag har haft min brevlåda fylld av gratulationer från övriga Europa, men också USA. Det här betyder att svensk film får ögonen på sig och naturligtvis att Ruben har en fantastiskt spännande framtid där han kan utforska sitt filmskapande, säger Serner.