En blond Timothée Chalamet och Harvey Weinstein

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du journalisten Michael Schulman berätta om den ökända ”The Weinstein-playbook” Foto: TT/AP

Så förändrade Weinsteins ”fusk” Oscarskampanjerna

Uppdaterad
Publicerad

Välformulerade PR-kampanjer och handslag med rätt personer är mer regel än undantag under jakten på en Oscar. 1999 har gått till historien som kampanjernas värsta år, allt iscensatt av stjärnproducenten Harvey Weinstein.

– Man sa att Weinstein hade utövade påtryckningar för att få röster, säger journalisten Michael Schulman.

Ariana Grande och Cynthia Erivo gråter i ”Wicked”s pressturné, medan Timothée Chalamet friserar sig blond för att göra reklam för ”A complete unknown”.

Noggrant utformade kampanjer i resan mot Oscarsgalan har alltid varit viktiga – men 1999 sker ett avgörande skifte. Då iscensätter den numera våldtäktsdömde Harvey Weinstein en ökänd presskampanj och lanserar Weinsteinmetoden, eller ”The Weinstein playbook”.

Oscarsgalan 2025

– Inför Oscarsgalan det året stod Weinsteinproducerade ”Shakespeare in love” mot bland annat Steven Spielbergs favorittippade ”Saving private Ryan”, säger Michael Schulman som är journalist och författare till boken Oscar Wars, som handlar om Oscarsgalans historia.

– Weinsteins kampanj var så högljudd och aggressiv och innehöll även drag av smutskastning. Men det funkade. För ”Shakespeare in Love” vann och alla häpnade, säger Michael Schulman.

Mer om Oscarsgalan kan du se i Kulturnyheterna Special – Oscarsgalan på SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Oscarsgalan 2025

Mer i ämnet