Ariana Grande och Cynthia Erivo gråter i ”Wicked”s pressturné, medan Timothée Chalamet friserar sig blond för att göra reklam för ”A complete unknown”.
Noggrant utformade kampanjer i resan mot Oscarsgalan har alltid varit viktiga – men 1999 sker ett avgörande skifte. Då iscensätter den numera våldtäktsdömde Harvey Weinstein en ökänd presskampanj och lanserar Weinsteinmetoden, eller ”The Weinstein playbook”.
– Inför Oscarsgalan det året stod Weinsteinproducerade ”Shakespeare in love” mot bland annat Steven Spielbergs favorittippade ”Saving private Ryan”, säger Michael Schulman som är journalist och författare till boken Oscar Wars, som handlar om Oscarsgalans historia.
– Weinsteins kampanj var så högljudd och aggressiv och innehöll även drag av smutskastning. Men det funkade. För ”Shakespeare in Love” vann och alla häpnade, säger Michael Schulman.
Mer om Oscarsgalan kan du se i Kulturnyheterna Special – Oscarsgalan på SVT Play.