Ett konto på Tiktok har med hjälp av teknik sållat bort musiken från årets mellobidrag – endast sångrösterna kvarstår.
Detta har väckt reaktioner och klippet har blivit viralt.
Sångpedagogen Elisabeth Wingård är inte förvånad över kvaliteten på rösterna som hon beskriver som ”varierande”:
– Underhållningskvaliteten har fått gå före, säger hon till SVT Kulturnyheterna och fortsätter:
– Jag önskar att man i framtiden skulle testa att inte tänka på tittarsiffror så mycket. Utan hitta bra låtskrivare, bra musik och bra röster.
Inför auto-tune
Enligt Elisabeth Wingård finns det flera saker som påverkar röstinsatsen – tidsaspekten, scenvana och motiven till framträdanet.
– Alla kanske inte prioriterar rösten, någon kanske prioriterar ett snyggt nummer, någon vill ha kontakt med publiken och en tredje är med för att mello är en bra plattform att ta avstamp i till att göra andra saker, säger Elisabeth Wingård.
I Melodifestivalen är auto-tune förbjudet, likaså i Eurovision Song Contest – men i norska upplagan Melodi Grand Prix gavs i år tummen upp till att använda auto-tune.
Borde de godkännas även i Melodifestivalen?
– Svår fråga. Vissa skulle se det som en dopningsfråga. Andra ser det som ett konstnärligt verktyg att skapa en till dimension med rösten. Och jag kan tycka att det kan vara konstnärligt berättigat, säger Elisabeth Wingård till SVT.
Dubblad sång
I populärmusiken generellt har bakgrundssången börjat användas på ett nytt sätt i ljudbilden förklarar Elisabeth Wingård.
– Förr i tiden hade man en förinspelad bakgrundssång, det var mer stämmor som gjorde att sången och arret blev snyggare, säger hon och fortsätter:
– Nu har bakgrundssången fått gå mer in på solistens melodi. Så det vi hör nu är också någon som dubblar sången. Sen när man tar bort det och hör råmaterialet får man en annan bild.
Vad är orsaken till detta?
– Tidsaspekten, vi har ganska bråttom idag.