Det går att rösta på alla bidrag i två olika omgångar. I varje omgång kan tittarna rösta upp till 5 gånger per bidrag via appen Melodifestivalen eller appen Mello United. Det går även att ringa och rösta upp till 10 gånger per telefonnummer.
099-908 XX (XX = bidragets startnummer). 9,90 kronor per röst + eventuell trafikavgift. Hela summan går till Radiohjälpen/Ukraina.
099-208 XX (XX = bidragets startnummer). 3,60 kronor per röst + eventuell trafikavgift.
Den första röstningsomgången avslutas inför redovisningen av de internationella jurygruppernas röster.
När jurygruppernas röster har redovisats i sändningen, har tittarna möjlighet att reagera på utfallet och då startar röstningsomgång två. I apparna delas 5 nya röster per bidrag ut i samband med att den andra omgången startar.
Har man inte använt alla röster från den första omgången sparas de inte i appen. Alla lagda röster från den första omgången räknas med i den andra omgången.
Så utses vinnaren
Poängen delas ut av tittarna som har 50 procent av makten via telefon- och appröstning och av en internationell jury som står för resterande procent av makten.
De internationella jurygrupperna delar ut 58 poäng var, baserat på poängskalan 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 poäng. Jurygrupperna lämnar sina röster på följande vis: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 poäng redovisas grafiskt och 8, 10, 12 redovisas av talespersonen.
Jurygrupperna som är med och avgör finalen i år kommer från Nederländerna, Finland, Spanien, Australien, Tjeckien, Irland, Israel och Italien.
Tittarna delar också ut 58 poäng baserat på skalan 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 poäng. Dessa poäng baseras på hur de åtta olika tittargrupperna har röstat totalt under kvällen. Det bidrag som har fått flest poäng totalt vinner Melodifestivalen och representerar Sverige i Eurovision Song Contest 2022.
Om två bidrag har fått samma slutresultat avgör högst antal poäng från tittargrupperna. Om två bidrag har fått samma slutresultat och dessutom samma antal poäng från tittargrupperna vinner det bidrag som fått flest antal röster totalt från tittargrupperna.