Sju år efter att emojin slog igenom är de färgglada figurerna överallt: I din telefon, på sociala medier och nu som huvudpersonerna i (en ytterst tveksam) långfilm. Men trots att det nya känslospråket finns i var mans hand, ser de olika ut beroende på var du ser dem.
LÄS MER: ”The Emoji Movie” – sommarens sämsta film?
Kulturnyheterna har jämfört några vanliga emojis bland tre av de största tillverkarna: Apple, Facebook och Samsung. Här är resultatet:
Apples dreglande emoji ser snarare livrädd ut när den kommer fram till en Samsung-telefon, medan Samsungs ilsket grimaserande figur signalerar en skämtsam tabbe hos Facebook och Apple.
Världens största språk?
Sedan emojis blev standard för mobiltillverkare 2010, samtidigt som smarta telefoner och sociala medier slog igenom på bred front, har användandet exploderat. Idag använder 92 procent av världens internetanvändare emojis. I sin senaste rapport uppskattade Emogi Research Team att det skickades 2,3 biljoner emojis 2016.
Det kan argumenteras för att emojis är världens största språk – så varför kommer inte utvecklarna överens om hur de ska se ut? Det har man faktiskt gjort, på sätt och vis, problemet med emojis är istället detta: Hur ser en känsla ut?
I stort sett alla stora mobiltillverkare och appar använder Unicode, ett sorts gemensamt kodningsspråk för text. Det är Unicode som bestämmer vilka emojis som ska finnas, och väljer in nya figurer varje år (i sommar kom till exempel exploderande huvud, kvinna med hijab och kräksemojin).
Syftet med en emojistandard är att din kompis med en annan telefon inte ska få den muntra bajshögen när du skickar en glad gubbe, så varför blir det ändå fel?
Det är känslornas fel
Det beror på att Unicode inte ritar emojin, de bestämmer bara vilken känsla den ska uttrycka. Efter det gör alla tillverkare sina egna tolkningar. Arg, ledsen och skrattar kanske inte är så svårt, men hur ser en emoji ut när den är ”hänförd”? Apples version är lätt förvånad, Facebook Messengers är (av oklara skäl) död medan Samsungs ballar ur och vrålar i förvirrad vrede. Ett milt oroat ”Var är du?” från en iphone kan alltså betyda något helt annat om mottagaren inte använder samma emojis som du.
Ju mer abstrakt ord, som ”dansande kvinna” eller ”troll”, desto friare tolkning: Iphonens luriga spöke är med andra ord bara Apples tolkning av ordet ”spöke”. Facebook gjorde istället sitt spöke ledset, medan Samsung bara hängde ett lakan över en uttrycklös emoji för maximal förvirring. Slänger man iväg Apples lurspöke vill man kanske signalera att man är full i fan, men på Facebook Messenger blir du istället ledsen och ensam (och på Samsung bara obegriplig).
Bättre över tid
Även om det kan vara irriterande att din favoritemoji blir supertöntig om mottagaren har ”fel” telefon, har emojis blivit allt mer lika över tid. Även om de sannolikt inte kommer bli identiska den närmaste tiden, är det till exempel bara några år sedan den populära dansande emojin såg ut såhär:
Vill du se exakt hur din favoritemoji ser ut i olika sammanhang finns hela Unicode-listan här.