• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bara tre av fyra hushåll som har tillgång till streamingtjänsten betalar för den. Foto: TT

Så många snyltar på andras streamingtjänster

Uppdaterad
Publicerad

Räckvidden för streaming av film och tv-serier ökade under 2021. Men samtidigt är det en stor andel som inte betalar för abonnemang, det visar en undersökning som Mediamätning i Skandinavien, MMS, har gjort.

Det genomsnittliga svenska hushållet har tillgång till cirka 2,3 streamingtjänster, en siffra som 2020 låg på 2,1. Och om man bara tittar på de hushåll som redan har en streamingtjänst ligger snittet på 3 tjänster, det visar en undersökning som gjorts av MMS, något Dagens media var först att rapportera om.

Och bland de streaminganvändande hushållen så har en tredjedel tillgång till hela fyra tjänster. Men det är inte alla som betalar, bara tre av fyra hushåll som har tillgång till tjänsten betalar för den. Men 43 procent av deltagarna i undersökningen Rörliga bilder, som görs av MMS, uppger att de delar abonnemang. Av dessa är det 17 procent som betalar helt för sina tjänster men också delar inlogg, 10 procent betalar delvis men delar vidare och 11 procent betalar inte alls.

Strömning större del av vår vardag

Strömmandet av filmer, tv-serier och onlinevideo når fler och fler i Sverige. Under fjolårets fjärde kvartal låg räckvidden på 92 procent i åldrarna 9-99 år, jämfört med 2020 då siffran låg på 90 procent. Det visar MMS undersökning Trend & Tema.

Även tv-kanalernas playtjänster vill fler ta del av. Räckvidden under sista kvartalet av 2021 låg på 87 procent, en ökning från siffran för samma tid 2020 som var 82 procent. Tobias Egge, researchansvarig projektledare vid MMS, sade under torsdagen på ett seminarium att det beror på att fler målgrupper hittat till tjänsterna.

– Tidigare var det mest yngre och medelålders som använde playtjänster, men nu ser vi även fler grupper över 50 år som befinner sig här. Bland 50-70 åringarna är det ungefär 50 procent som använder playtjänster i veckan och bland de över 70 år är det en tredjedel, sade Egge.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.