Från Rousseau till 68-vänstern, influencers och turism. En essä i taget gör författaren och kulturskribenten Saga Cavallin ett försök att reda ut vad som egentligen lockar så med äkthet.
– Hur vi förstår det äkta eller autentiska idag går tillbaka till när konstmarknaden växte fram. Man började göra en åtskillnad mellan det äkta och det fejkade – kopior och förfalskningar, säger Saga Cavallin.
Sanning säljer
Att sanning, eller åtminstone en iscensatt sanning, säljer är allt ifrån influencers, självbiografiska författare och realitystjärnor exempel på.
– Den som lyckas framställa sig själv som oförfalskad kan tjäna mycket på det personligen, vilket kan omvandlas till pengar.
Varför är vi så besatta av äkthet?
– För att vi blir sålda äkthet hela tiden, och då upplever vi det som motsatsen, något falskt. Det gör att vi vill ha vad vi uppfattar som motsatsen till den, ja ”falska äktheten”. Allt blir som ett självförstärkande kretslopp där vi hela tiden vill ha det vi aldrig lyckas komma åt, säger Saga Cavallin.