Biljettförsäljningen i USA nådde sin lägsta punkt på två decennier under helgen. Intäkterna var omkring 55 miljoner dollar mellan fredag och söndag. Det var en minskning på 45 procent från förra helgen, det rapporterar Variety.
De minskade intäkterna var en följd av de restriktioner som gjorts i landet. Två av de största biokedjorna AMC och Regal minskade bland annat kapaciteten i salongerna med 50 procent för att förhindra smittspridningen.
Förra veckan begränsade Filmstaden i Sverige antalet besökare till 100 personer per salong. Helena Eklund som är commercial director på företaget kunde inte svara på hur Folkhälsomyndighetens direktiv skulle påverka kedjan rent ekonomiskt.
– Det är svårt att svara på, det återstår att se, sa Helena Eklund.
”Det är klart att man är orolig”
Peter Fornstam är vd för Svenska Bio och ordförande i Sveriges biografägareförbund. När Kulturnyheterna pratade med honom innan helgen hade han inte sett en minskning i antal besökare ur ett ovanifrånperspektiv.
– Men vi vet inte hur framtiden ser ut. Det vet ju ingen. Det är klart man är orolig för vad som kommer hända, sa Peter Fornstam.
Även fast Fornstam inte sett en minskning i antal besökare hyser han en oro för hur coronaviruset påverkar de mindre biograferna på landsorten.
– Hur påverkas de? Vi har 800 biografer i Sverige, 450 är utanför storstäderna. De har väldigt svåra ekonomiska marginaler. De har väldigt lite utrymme och kommer få svårt att betala in moms. Man får hoppas att regeringen är lite lyhörd, sa Peter Fornstam.