Tv-serierna ”Sex education”, ”Euphoria”, ”The end of the f***ing world”, ”Young royals” och ”Heartstopper” har två saker gemensamt. De riktar sig till unga och de struntar fullständigt i att vara historiskt korrekta.
När Sandra Beijers bok ”Allt som blir kvar” blev tv-serie valdes det tidlösa spåret för att få till en ”flytande känsla”. Dels för att serien inte skulle kännas daterad så snabbt, men också för att den franska vintage-känslan tilltalar henne. Författaren tror att mobiltelefonen är en stor orsak till att den tidlösa ”Wes Anderson technicolor-estetiken” trendar i ungdomsserier.
– När mycket av vänskapen sker i text och foto blir det svårt att skapa ett medryckande drama om alla ska titta in i sina mobiler. Men man vill ju fortfarande ha en form av äkthet, och då blir det enklare att skapa en parallell verklighet där mobilerna inte tar lika stor plats, säger hon till SVT.
Förlänga seriens liv
Det tidlösa syns i allt från musik och kläder till teknik och kommer med fler fördelar för serieskaparna, menar Beijer.
– Serien kan leva längre. Tekniken går så fort nu, så även om man spelar in något som ska utspelas nu kan det vara daterat när det kommer ut, säger Sandra Beijer och fortsätter:
– Men det är också lockande att bygga sin egen värld. Om man bestämmer sig för att vara tidlös öppnas en dörr där man kan plocka väldigt fritt.
Äkthet viktigast
Fenomenet har kritiserats för att förvirra och skriva om historien. Men den risken ser inte Sandra Beijer:
– Så länge det är tydligt för tittaren att det här är påhitt ser jag inga problem i det. Att vara källkritisk är att vara en del av vår värld.
Estetiken har också väckt frågan om Generation Z bryr sig mindre om historiskt korrekta skildringar än föregående generationer.
– Det enda man bryr sig om som människa oavsett om man är 15 eller 50 år är om historien känns äkta, säger Sandra Beijer.