Den tidigare ständiga sekreteraren för Svenska Akademien drog galans blickar till sig när hon intog scenen som ett moln i cerise och höstgult. Klänningen, i vanlig ordning när det gäller Danius designad av Pär Engsheden, har väckt starka reaktioner i såväl traditionella som sociala medier.
– Hon har valt färger som är lite farliga. Rosa som är den minst manliga färgen, i kombination med orange som är en stark varningsfärg i till exempel trafiken, säger Kulturnyheternas modekritiker Dennis Dahlqvist.
Många, däribland Expressens kulturskribent Gunilla Brodrej, uppfattar klänningen som en kommentar på turbulensen som omgett Danius och Svenska Akademien under det gångna året.
”Vi var några som skrek rakt ut när Sara Danius gjorde entré i sin enorma knytbluscape”, skriver Brodrej i en kommentar för Expressen, och forsätter:
”Det här är det mest underbara sätt som hon kan kommentera Horace Engdahls olyckliga formulering från SVT:s dokumentär ”Jag vet inte om män passar bättre att sitta i den här sortens församlingar’”.
Från 1800-talsprakt till Glassgubbe-skämt
I sociala medier är reaktionerna många och varierande: från hyllande paralleller till forna tiders drottningar, till mindre smickrande jämförelser med GB:s glassgubbe och smällkarameller.
– Man får en otrolig effekt, de här färgerna passar inte ihop, utan skär sig och det ger en extra effekt. Det är supertrendigt idag, och syntes mycket på årets modevecka, säger Dennis Dahlqvist.
– Enda frågetecknet är kanske att hon fortsätter använda en manlig designer. Jag hade faktiskt förväntat mig att hon skulle använda någon av våra många duktiga kvinnliga modeskapare.
Dagens Nyheters modeskribent Susanna Strömquist beskriver hur kreationen ”för tankarna till knytblusmakt, men också till imposanta drottningar från fornstora dagar i pipkrage och kröningsmantel”. Men Strömquist ställer sig likt många andra också frågande till vad själva budskapet egentligen består i.