Under lördagen har den tredje säsongen av den italienska tv-succén Gomorra premiär på HBO Nordic.
En av skaparna till den hårdkokta maffiaserien är författaren Roberto Saviano, som efter sin reportagebok med samma namn lever under dödshot från den napolitanska camorran hängande över sig.
Gomorra utspelas i solkiga miljöer i Neapel, till stor del i den nedgångna Neapelförorten Scampias karaktäristiska bostadskomplex Le Vele, och kretsar kring camorraklanen Savastano.
Filmen har hyllats unisont i internationell press, som bland annat kallat den för en italiensk variant av The Wire med inslag av Sopranos.
Seriens karaktärer har också blivit populära – inte minst bland unga killar i Neapel – och efter att bossen Genny Savastano klippt sig i mohikanfrisyr i tv-serien kopierade många av dem hans frisyr.
Anklagas för camorra-inspiration
Roberto Saviano själv har däremot fått hård kritik i den italienska pressen då han anklagats för att inspirera unga killar i Neapels fattigare förorter att själva ge sig in i en kriminell verklighet.
Men enligt Saviano, som träffade Kulturnyheterna under Bokmässan i Göreborg i september, handlar det snarare om att de italienska medierna i och med Gomorras genomslag för första gången faktiskt fått upp ögonen för hur verkligheten ser ut för Neapels unga.
– Jag anklagas systematiskt för att genom Gomorra ha inspirerat unga killar till ett liv inom camorran, men vad det handlar om är att medierna i och med filmen och serien börjat uppmärksamma dessa miljöer.
– Exempelvis har man i pressen skrivit om fall där personer skjutit som man gör i Gomorra eller dödat som i serien. Allt det skedde även tidigare, men det är först i och med tv-serien som media började lägga märke till de här sakerna.
Enligt Roberto Saviano handlar det om att tv-serier som Breaking bad och Narcos sätter ljuset på fenomen som alltid funnits – snarare än att de lockar tittarna till att ge sig in i ett liv liknande filmkaraktärernas.
– Det är varken Narcos, Gomorras eller Maffiabröders fel att det ser ut som det gör i samhället. Det är snarare så att dessa filmer och tv-serier har gjort att de här historierna, som man annars hade struntat i, blivit synliga.
Nära relation mellan film- och maffiavärlden
Att kriminella organisationer i Italien – som camorran, 'ndranghetan och cosa nostra – har ett minst sagt nära förhållande till fiktiva maffiaskildringar som Gudfadern, Maffiabröder och inte minst Scarface är dock ett faktum.
Den ökände maffianbossen Walter Schiavone beordrade exempelvis en arkitekt att i staden Casal di Principe bygga en exakt kopia av Tony Montanas lyxvilla i Scarface och under en räd hos ytterligare en maffiaboss, Carlo Padovani utanför Neapel, hittade polisen en enorm gipsbyst av just Tony Montana,
Även det gäng av unga killar som är på väg att skaffa sig en position inom camorran i Savianos senaste roman Blodsleken refererar konstant till maffiaklassiker som Gudfadern och Maffiabröder, men även till karaktärerna i Gomorra.
Och enligt Roberto Saviano handlar det om att dessa killar i filmerna för första gången hittar skildringar och karaktärer de känner igen från sina egna liv.
– Om en kille i 12-årsåldern tittar på Scarface är det inte så att han plötsligt blir Tony Montana eller om han tittar på Narcos blir till Pablo Escobar. Men om den här killen bor i en förort där han redan är utsatt för den här typen av livsval, så ser han ser sitt eget liv när han tittar på den här serien.
– De här killarna använder vissa uttryckssätt och klär sig på ett speciellt sätt, för att se till att man folk förstår vilka de är. ”Om jag klär mig som Michael Corleone förstår alla att jag vill säga att jag är boss.”
”Tillvaron är en kamp”
Enligt Roberto Saviano har också välkända filmkaraktärer som Tony Montana och Michael Corleone – och Gomorras Genny Savastano – fått rent mytologiska proportioner för unga killar på väg in i kriminalitet. Detta då de ses som betydligt mer äkta än den stora massan, som lever ordnade liv.
– För dem känns det äkta när en person som vill ha pengar och makt dödar alla som står i vägen för det. För dem är det här verkligheten – allt annat är hyckleri. Deras bild av tillvaron är att den är en ständig kamp – och den som inte skildrar världen på det sättet ljuger. ”I den här världen måste du roffa åt dig det du vill ha. Ta det du kan ta när tillfälle erbjuds.“
Och att Gomorra är en global framgång råder det inget tvivel om – även på svensk diplomatinivå har serien gjort succé, enligt Roberto Saviano.
– Inför den tredje säsongen blev jag uppkallad till den svenske ambassadören i Italien, som ville att jag skulle berätta för honom hur den slutar. Han stod inte ut med att inte veta – men jag kunde ju inte avslöja något.