Elisabeth Ohlson Wallins bildmontage av kungen och hans vänner, som Kulturnyheterna berättade om i oktober, blev en av höstens mest omtalade bilder i Sverige. Hot om rättsliga processer och förtalsdiskussioner duggade tätt kring den satiriska bilden, som först publicerats i S-tidskriften Tiden.
Men i framtiden kan det bli svårt för Ohlson Wallin att göra fler satirbilder. Bildbyrån Scanpix, som hon hittills köpt bilder från, har beslutat att man inte längre tänker sälja bilder till konstnären om de ska användas i satirsammanhang. Fotograferna som står bakom originalbilderna menar att montagen riskerar att sänka deras trovärdighet som nyhetsfotografer.
”Därför måste jag härmed sätta stopp för de framtida bilder Du önskar köpa av Scanpix för att använda i montage el. dyl”, skriver Scanpix försäljningsdirektör ett mejl till Elisabeth Ohlson Wallin som Kulturnyheterna tagit del av.
”Måste sätta stopp”
Fotografen säger att Scanpix beslut att stoppa bildköpen skapar problem för hennes konstnärskap.
– Collage har konstnärer hållit på med i alla tider. Hur ska vi göra nu? Ska vi börja stjäla bilder och riskera att bli stämda? Jag tycker att det här är allvarligt, säger hon till Kulturnyheterna.
Utöver en utställning med satirbilder hon själv planerat, och som nu blir svår att färdigställa i sin helhet, menar Elisabeth Ohlson Wallin att Scanpix agerande riskerar att äventyra den konstnärliga friheten.
– Hur ska vi kunna göra satirbilder? Jag tycker att de måste tänka på vad det här innebär för den konstnärliga friheten. De här fotograferna måste tänka ett steg längre: Hur ska det gå i framtiden med den här sortens verk?
”Vi är inte emot konst”
Johan Emtefall, försäljningsdirektör på Scanpix, säger att bildbyråns fotografer fattat beslutet efter diskussioner kring kungamontaget.
– Våra fotografer vill inte att vi säljer bilder till henne för ombearbetning. Det handlar om att fotograferna har ett förtroende hos personerna på bilderna. De måste känna att de kan lita på Scanpix, att vi inte säljer bilder till någon som förvanskar dem, säger han.
Gäller det här bara Elisabeth Ohlson Wallin eller alla som vill göra collage av Scanpixbilder?
– Vi är absolut inte emot konst. Vi har inte tagit ett beslut att det bara gäller henne. Men det är klart att det hon gjorde med kungamontaget kan ha påverkat. Initialt när hon köpte dem var syftet inte att det skulle hamna där de gjorde.
Hon gav en felaktig uppfattning om hur bilderna skulle användas, menar du?
– Hon talade inte klarspråk om vad hon skulle göra med de bilderna. Så var det.
Elisabeth Ohlson Wallin menar att ert beslut gör det omöjligt att göra satiriska bilder. Hur ser du på det?
– Omöjligt skulle jag inte säga, men det är klart att det kan påverka. Men vi kan inte låta hennes möjlighet att göra satir påverka vår relation med de personer som våra fotografer tar bilder av.
”I Sverige stoppar man satirbilden”
Hur det går med Elisabeth Ohlson Wallins planerade utställning är i nuläget oklart.
– Jag har tre bilder kvar som jag har planerat göra. Som det ser ut nu går det inte att göra dem, säger hon.
Är det inte en medveten risk du tar när du gör bilder med provokativt innehåll, att vissa fotografer inte vill vara delaktiga?
– Jo, kanske. Men i långa loppet blir det ändå så att de sätter stopp för satirbilden eller collaget. I till exempel Frankrike och Danmark är satirbilden stor, men här i Sverige stoppar man den. Det måste vi diskutera.