Efter 30 år är Scenkonstbiennalen tillbaka i lokalerna på Dramaten i Stockholm där allting började 1993.
Under sex dagar kommer bransch och allmänhet kunna ta del av ett fullspäckat program med över 250 programpunkter, workshops och föreläsningar.
Kulturpolitik och glesbygdsperspektiv
Bland årets programpunkter finns aktuella ämnen som vad som hänt efter metoo och hur branschen ska arbeta mer hållbart för att stötta konstutövare från konfliktdrabbade områden.
Men många av ämnena är också detsamma som för 30 år sedan.
– Hur är det med kulturpolitiken. Varför skrivs det inte tillräckligt mycket dramatik för barn och unga? Det är frågor som på något sätt alltid kommer och går, säger Ulrica Johnson, verksamhetsledare på Scensverige.
I år syns också ett särskilt fokus på mediebevakningen utanför storstäderna.
– Det är mycket som handlar om glesbygdperspektivet och om att synliggöra hur mycket som sker på mindre orter.
De bästa föreställningarna utses
För varje biennal utses även fjolårets bästa uppsättningar. I år har 14 produktioner från hela landet nominerats. Bland de utvalda syns institutioner som Kungliga Operans “Strandad” men också mindre grupper som ”Våroffer” av danskompaniet Norrdans i Härnösand.
Flera av produktionerna delar dessutom liknande tematik.
– Politisk medvetenhet, förtryckta grupper, till exempel i ”Arv”. Vi har ”Tschandala” som handlar om resande romer i Sverige och Europa. Mycket handlar också om att stå upp mot makten och trotsa hierarkier som i ”Brinn” av Unga Klara, säger Ulrica Johnson.
Scenkonstbiennalen pågår i Stockholm mellan den 30 maj till den 4 juni och arrangeras vartannat år av branschorganisationen Scensverige.
I klippet ovan hör du mer om Scenkonstbiennalen.