Telia säljer hela sin tv- och medieverksamhet till Schibsted med varumärken som TV4 och finska MTV.
– TV4 och MTV är erkända och oberoende nyhetsförmedlare och centrala aktörer i främjandet av demokratiska värderingar på nationell nivå. De är också ledande inom högkvalitativ underhållning och dramaproduktion, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted media.
Telia uppger i ett pressmeddelande att försäljningen värderas till 6,55 miljarder.
– Det här avtalet markerar ett avgörande steg mot att skapa en ledande nordisk mediedestination med starka oberoende mediehus, säger Siv Juvik Tveitnes fortsättningsvis.
Sedan tidigare äger Schibsted svenska titlarna Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme.
Bonnier sålde TV4 till Telia 2019, då för sammanlagt 9,7 miljarder kronor. På sex år har teleoperatören gjord nedskrivningar omkring 3 miljarder på tv- och medieverksamheten.
Telia avvecklar medieverksamheten
Försäljningen innebär att Telia avvecklar hela medieverksamheten. I stället ska bolaget satsa på kärnverksamheten och utveckla sina kommunikationstjänster i Norden och Baltikum.
– Vi har möjlighet att säkra ett nytt hem för tv och media med en strategisk långsiktig nordisk ägare som kan fortsätta utveckla verksamheten samtidigt som den redaktionella självständigheten bevaras, säger Telias vd Patrik Hofbauer.
Telia kommer att fortsätta att sända innehåll från TV4 och MTV.
TV4-chef: Kan bli förändringar
Tittarna kommer inte märka av förändringen på kort sikt, säger TV4:s vd Mathias Berg i Nyhetsmorgon. Däremot kan bolagets arbetssätt förändras över tid och förvärvet öppnar för flera potentiella samarbeten över koncernen.
– Sedan över tid så finns det andra starka verksamheter inom Schibsted media där det säkerligen finnas samarbeten som ytterligare stärker vår möjlighet att ta oss ut till användare i både Sverige och Finland, säger han.
Försäljningen väntas att gå igenom efter sommaren.