På Sy- och hantverksfestivalen i Göteborg samlades allt från virk- och stickningsintresserade till träslöjdare och broderikonstnärer som Åsa Weiland.
– Det är ett sätt att måla. Jag jobbar mycket med nyanser och skuggor, säger hon.
Inspirerad av det tunga
Från början broderade Åsa Weiland mest komiska citat på dukar och väggbonader. Hennes fräcka humor kombinerat med det traditionellt prydliga hantverket fick spridning i sociala medier.
Men verken förändrades när pandemin kom.
– Jag är ju sjuksköterska och då blev livet så tungt. Så mycket hände i mitt jobbliv att jag gick över till lite tyngre saker. Det var inte roligt att sitta och skriva ekivoka ord och roliga citat längre.
Tavlor om förintelsen provocerade
Åsa Weiland broderar numera främst händelser och personer som berört henne på olika sätt. Hennes porträtt av Sinead O’Connor är ett av hennes större verk, gjort med korsstygn.
– Det var en modern häxjakt på henne som kvinna för hennes uttalande och det punkiga som tydligen provocerade så fruktansvärt mycket. Hon är en sorts föregångare, säger Åsa som Sinead.
Bland alla populärkulturella idoler och humoristiska citat finns det några tavlor som särskilt sticker ut. De föreställer fotografier av Förintelsens sista fångar på koncentrationslägret Buchenwald i Tyskland.
Hör henne berätta om varför folk upplevde det som provocerande i klippet.