Det var i juni som svenska spelstudion Avalanche, som ligger bakom internationella framgångar som Just Cause och Mad Max, presenterade sitt nya scifi-spel Generation Zero. Spelet utspelar sig i ett svenskt 80-tal, där människorna försvunnit spårlöst och gigantiska robotar plötsligt intagit landsbygden.
Generation Zero har fått stor uppmärksamhet i internationella spelmedier inför releasen 2019, men har också skapat en besvärlig situation för konstnären Simon Stålenhag. Han är nämligen känd för sina melankoliska illustrationer av ett svenskt 80-tal, fyllt av gigantiska robotar, som har flera likheter med Generation Zero. Likheterna har lett till att hans publik tror att han själv ligger bakom spelet.
– Det var folk som skickade länken till mig när spelet utannonserades och undrade om jag var inblandad. Först och främst vill jag säga att det är roligt att folk känner igen min stil, och jag tycker verkligen att låta sig inspireras av andras arbete är en grundläggande egenskap hos konsten, säger Simon Stålenhag till Kulturnyheterna.
– Så det var min första reaktion. Men sen dess har jag fått frågan igen av massor av människor, och nu känner jag att Avalanche kanske borde svara på detta?
Kommer bli tv-serie
Simon Stålenhags illustrationer har fått stor internationell uppmärksamhet, har släppts i bokform under namnet Ur varselklotet och ska nu bli amerikansk tv-serie. Att han nu skulle ge ut ett spel hade inte varit oväntat, särskilt då han tidigare gett ut rollspelet Ur varselklotet, som är baserat på hans konst.
Simon Stålenhag har jobbat med Avalanche i ett tidigare projekt, så han är säker på att företaget känner till hans verk. Under söndagen gick konstnären ut med en vädjan till Avalanche att kommentera likheterna på sociala medier, då han hela tiden får frågor om dem från sina fans.
– Jag är väldigt liberal när det kommer till att inspireras av andras verk. Men det här skapar förvirring, för folk förstår inte om det är ett officiellt spel som jag gjort, och det känns väldigt onödigt, säger Simon Stålenhag.
Vill reda ut missförståndet
Simon Stålenhag understryker att han inte är upprörd över spelets likheter med hans egna Ur varselklotet, men att det däremot är problematiskt för honom att associeras med ett spel han inte ligger bakom.
– Därför kan jag tycka att det blir besvärligt att Avalanche inte kommenterat detta alls, när det är så förvirrande likt min konst. Det handlar om ren artighet när vi bor i samma stad och jobbar i samma bransch.
Under torsdagen svarade Avalanche på kritiken, där de säger att det inte delar Simon Stålenhags uppfattning och att det heller inte är fråga om upphovsrättsintrång. Läs mer om deras syn på saken här.