Det är naturligtvis fullt rimligt att två av TV-årets absolut främsta serier och deras framförare knallade hem med de flesta statyetterna.
Den oerhört snyggt producerade ”The Handmaids Tale” gav kårar av eggande obehag från första till sista bildruta, och Emmyn till Elisabeth Moss var lika förutsägbar som ett rött löv om hösten.
”Big Little Lies” var ju också en väntad vinnare, omtalad och rättmätigt hyllad som den är.
Även om man som undertecknad tycker att slutet (den där ju-mer-vi-är-tillsammans-dansen på stranden…) solkar ner helheten, kvalar den absolut in som ett av det gångna årets absoluta måsten. Emmy-belönade Nicole Kidman gör en av sina bästa insatser någonsin (vilket säger en hel del), som en kvinna som lever i skuggan av brutal man – en roll som Alexander Skarsgård satte med full komplexitet.
Hans förmåga här pendla mellan sårbar, charmig pojkman till komplex- och aggressionsfylld hustrumisshandlare visar upp en sida av Skarsgård d.y. som vi inte sett förut.
Jag kan tänka mig att den här Emmyn, vunnen i en serie med verkshöjd, landar extra bra hos Alexander Skarsgård som ju tidigt i sin karriär fick en Mimbo-stämpel (manlig bimbo) i pannan. Speciellt så i samband med ”Legend of Tarzan”-filmen då han var tvungen att utstå en radda sexistiska och kroppsfixerade kommentarer.
Att ”Veep” återigen vann känns däremot inte helt spännande. Nog för att Julia Louis-Dreyfus är en gudabenådad komiker och som gjuten i sin huvudroll där, men det vilar ändå en nattstånden känsla över ”Veep”, dels för att man helt enkelt dragit konceptet ett varv för mycket, men också för att seriens galenskap ändå inte kan mäta sig med den som florerar i verklighetens Vita huset.