Den globala konsthandeln går överlag bra, försäljningen 2016 gick upp med närmare 2 procent jämfört med året innan, och Europa är den kontinent som dominerar.
Samtidigt visar rapporten en marknad i förändring: 70 procent av den globala konsthandeln skedde privat, och 21,5 procent färre konstverk såldes på auktion. Dessutom har marknaden till stor del flyttat online, och sociala medier blivit allt viktigare för såväl konsthandlare som samlare.
Magnus Bexhed, VD för Uppsala Auktionskammare tror inte att det är så vanligt i Norden med så kallad privat försäljning där auktionshuset säljer verk utan auktion. Det är åtminstone ingen trend Bexhed märkt av.
– I Norden har vi en starkare tradition av auktioner än till exempel USA där privat försäljning är vanligare.
Bredare publik
Däremot ser han att internet och sociala medier blir allt viktigare. Och tack vare digitaliseringen öppnas också dörrarna till konsthandelns värld för fler.
– Under de senaste tio åren har vi verkligen sett att målgruppen breddats till att inkludera fler än de klassiska konstsamlarna. Man kan även se att många yngre konstintresserade hittar och tittar på konstverk online, säger Bexhed.
Och enligt TEFAF:s rapport hör 75 procent av de verk som handlas online till den mer ”prisvänliga” delen av marknaden, med priser på under 50.000 kronor. Siffran verkar styrka uppfattningen att det i första hand inte är de klassiska konstsamlarna som letar, och även handlar online.
Påverkar auktionspriser
Ett verk som syns och uppskattas online och på sociala medier, leder även ofta till ett högre slutpris på auktionen.
– Det är tack vare att vi annonserar både i tryck och digitalt på en global marknad som vi till exempel kan sälja en Picasso-målning för 26 miljoner kronor i Uppsala.
Men även om den digitala marknaden öppnar dörrarna för en bredare konstpublik och ökad försäljning, tror Bexhed att det finns risker. Uppsala Auktionskammare står därför fast vid den klassiska slagauktionen, även om verken visas och kan bjudas på online. Auktionskammaren väljer även att behålla tryckta kataloger, trots att många andra auktionshus valt bort dem.
– Det finns en trygghet i att kunna spåra resan ett konstverk har gjort, och följa när och var den sålts. När allt är digitalt och ska gå snabbt kan det finnas en risk att det blir lättare att förfalska verk och deras historia.