Pop och politik går inte skilja åt. Det menar den samiska sångerskan Sofia Jannok, vars ilska blev drivkraften bakom hennes tredje album. Kulturnyheterna träffade artisten på premiärspelningen av nya skivan.
– Generellt i mitt liv är det mycket kontraster. Man kan säga att hela plattan handlar om politik men också ensamhet, utsatthet både i samhället och personligt. Det ger ju också upphov till en viss ilska, säger Sofia Jannok.
Det tredje albumet från Jannok heter ”Ahpi (Wide As Oceans)”. Hon syftar på det stora, karga havet som inte ber om ursäkt och är vilt och oövervinnerligt stort. Det ser ut nästan precis som vidderna runt om hennes barndomshem.
Hittade släkten i rasbiologi-arkiv
Sofia Jannok sjunger på samiska och jojkar om sina förfäder. När hon började gräva i den rasbiologiska historien hittade hon mätinstrument, på Umeå universitet, som har använts för att mäta samers skallar.
Bland fotona som har tagits på samer hittade hon även sina egna släktingar. Jannok var redan engagerad i samernas situation och hur de behandlas i Sverige i dag, och den här upptäckten rörde upp nya känslor inom henne.
– Det fanns kvar tabeller där man skrivit in längd och mått. Det blev så påtagligt att det här har verkligen hänt på riktigt. Det värsta förtrycket är att man inte frågade om lov.
”Vill inte posera med renar”
Kanske kan Sofia Jannoks nya, lite poppigare skiva nå ut stort och hjälpa till att utöka bilden av vad en same är och gör? För den bilden behöver vidgas, enligt Jannok:
– Jag är jättestolt över att vara same. Men jag vill inte alltid klä mig samiskt, posera med renar eller dra en jojk, bara för att Sverige har lärt sig att det är så det är att vara same. Och att vi som är samer måste uppträda så för att passa in i den schablonbilden. Men det går jag inte med på. Vi har kommit längre än så.
SE ÄVEN: I dag hade Sofia Jannoks nya musikvideo, ett samarbete med Kristian Anttila, premiär hos PSL. Samarbetet föddes efter SVT:s musikprogram ”Sápmi Sessions”, och SVT var med i studion när låten tog form.
Reporter: Amanda Horne
Foto: Joakim Rückert Hallgrim
Klippning: Don Titelman