Sökmotoroptimering: ”Det gäller att vara bäst”

Uppdaterad
Publicerad

Googlar man på Sverigedemokraterna är det inte partiets hemsida som blir första träff, utan deras anti-sajt sverigedemokraterna.de.

Det beror på så kallad sökmotoroptimering. Det betyder att man på olika sätt skräddarsyr och manipulerar en hemsida så att den blir lättare för en sökmotor att hitta. Mannen bakom själva sökoptimeringen av sverigedemokraterna.de, Nikke Lindqvist, berättar att det är mycket som måste fungera för att optimeringen ska lyckas.

– Det är väldigt många saker som ska fungera för att det ska bli bra. Det ska vara tekniskt rätt, det ska vara rätt struktur på sajten och den ska ha rätt innehåll, dem måste ha rätt sorts länkar och den måste hela tiden hållas levande.

Men du ser inga tveksamheter med att vilseleda folk som söker på ett politiskt parti?

– Nej, just när det gäller politiska partier gör jag inte det. Det här gav en annan bild av Sverigedemokraterna än den de själva gav. Sajten i sig väckte sedan frågor som det var bra att ha i debatten, säger Nikke Lindqvist, sökmotorexpert, till Kulturnyheterna.

– Och det var väldigt tydligt att den inte stödde Sverigedemokraterna.

Lindqvist konstaterar samtidigt att enskilda företag eller organisationer inte kan räkna med att hamna på en bra plats i ett Google-sök.

– Det är ingen demokratisk rättighet att ligga överst på Google bara för att man heter någonting, utan det är en sorts tävling och det gäller att vara bäst.

Se hela intervjun med Nikke Lindqvist genom att klicka på länken i klippet ovan!

Jim Jonsson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.