SOM-institutet, en oberoende undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet, mäter årligen svenskarnas inställning till medier. Nästan alla tillfrågade, 87 procent, uppger att det är viktigt för dem att vara informerade om nyheter och aktuella frågor.
Samtidigt anser 61 procent att majoriteten av nyheterna inte är tillräckligt viktiga och 66 procent tycker inte att medierna fokuserar på sakfrågor.
Strax över hälften tycker att svenska medier styrs av politisk agenda (52 procent) och 73 procent anser att för mycket fokus läggs på det politiska spelet.
Högern mer skeptisk
Män och äldre anser i högre utsträckning än kvinnor och yngre att svenska medier har en politisk agenda i bevakningen.
42 procent av de som anser sig stå ”klart till vänster” på den politiska skalan anser att det förekommer en politisk agenda i nyheterna, jämfört med 74 procent av de som anser sig stå ”klart till höger”.
Public service högst förtroende
När det gäller valbevakningen 2022 åtnjuter SVT störst förtroende med 71 procent följt av Sveriges Radio på 64 procent.
27 procent hade förtroende för Aftonbladet och 24 procent för Expressen.
Majoriteten av de tillfrågade tycker att det är en dålig idé att krympa public service så att SVT och Sveriges Radio bara ska få sända nyheter och smala program.
Även bland dem som uppgivit att de politiskt står ”klart till höger” tycker 55 procent att det vore en dålig idé.
Enkäterna skickades ut under hösten 2022, de svarande är mellan 16 och 90 år. Enkäten skickades ut till 26 250 personer, med en svarfrekvens på ca 49 procent – 12 344. Alla svarande har inte svarat på alla frågor.
I klippet berättar Ulrika Andersson, docent, att äldre personer är mer benägna att tycka att medier har en politisk agenda i nyhetsbevakningen.