”Nere på Noll” är en musikpodd om punk och hardcore som funnits i åtta år. I vanliga fall pratar de om obskyr musik, ofta utifrån teman. Med start förra sommaren beslutade de sig för att göra ett program inspirerat av ”Sommar i P1” där vänner och musiker från hardcorescenen får prata om sina upplevelser. Man kallade specialavsnitten ”Sommar i Nere på noll”.
– Det kan vara nån som berättar om sin punkturné i Tjeckien när bussen brann upp efter första dagen när man spelade för tjugo personer och en hund, berättar han.
”Sommar” registrerat varumärke
Efter det tredje programmet i år fick de ett mejl från SR som uppmanade dem att upphöra att använda ordet ”Sommarvärd” då de har varumärkesregistrerat orden ”Sommar”, ”Sommarvärd” och ”Sommarpratare” hos Patent- och registreringsverket för användning bland annat i kultur- och underhållningsverksamhet.
”Eftersom Sveriges Radio är ett företag i allmänhetens tjänst är det också viktigt att vår verksamhet inte förknippas med kommersiella intressen eller aktörer”, skriver Kerstin Bröms Lumpus, bolagsjurist på SR, i mejlet.
– Vi gör det här helt ideellt. Att nån skulle göra något av kärlek till en subkultur finns inte på deras karta. Vi går back på vår podd varenda månad och vi gör det ändå, säger Daniel Nätterdal.
Uppfyller krav på särskiljningsförmåga
Monika Nowicka, jurist på Patent- och registreringsverket (PRV) bekräftar att SR har varumärkesregistrerat orden.
– De tre orden uppfyller kraven på särskiljningsförmåga och kan därför registreras, säger Monika Nowicka.
SR har varumärkesregistrerat orden i flera klasser, bland annat i produktion av radioprogram och vid användning på vykort och dekaler.
Betyder det att jag skulle kunna få problem om jag använder ordet ”Sommar” i en podd eller trycker upp ett klistermärke med ordet?
– Rent hypotetiskt så kan du hamna i trubbel. Men det är Patent- och marknadsdomstolen som avgör sådana ärenden.
Sedan ”Nere på noll” fick mejlet från SR har de valt att sluta använda ordet ”Sommar” i titeln.
– Vi testar lite olika alternativ. ”Inte vår och inte höst i Nere på noll” och ”Årstiden där det är lite bättre väder än annars i Nere på noll”. Men det kommer nog att bli ”Semester i Nere på noll”, säger Daniel Nätterdal.
Vill motverka förväxling
Kulturnyheterna har sökt Kerstin Bröms Lumpus utan framgång. Men i Kulturnytt i P1 uttalar hon sig och förtydligar att frågan inte handlar om en podd eller ett radioprogram tjänar pengar på namnet utan mer om märkets trovärdighet.
– För oss är det inte en ekonomiskt fråga, utan det handlar om trovärdigheten och risk för förväxling, säger hon i programmet.
Kulturnyheterna har sökt Kerstin Bröms Lumpus för en egen kommentar.
FAKTA VARUMÄRKESSKYDD
För att ett varumärke ska kunna registreras måste det uppfylla vissa krav. Ett av dem är kravet på särskiljningsförmåga, som innebär att ett varumärkes utformning, i det här fallet orden ”Sommar”, ”Sommarvärd” och ”sommarpratare”, i sig är tillräcklig för att kunna skilja märkesinnehavarens varor och tjänster från andras.
Källa: Patent- och registreringsverket