Romeo och Julia i Skellefteå
Ingen sommar är fulländad utan en dos friluftsteater. För en storslagen sådan bör man bege sig till Medleforsparken i Skellefteå, där man spelar klassikernas klassiker Romeo och Julia.
Efter 18 månader av fysisk distans är sagan om de två till berusning förälskade ungdomarna precis vad vi behöver. I Bobo Lundéns nyskrivna version är de visserligen två någorlunda vuxna människor som möts i en frejdig föreställning med nyskriven musik, sång och dans, maffig scenografi och kostym samt stor ensemble.
Uppdateringen är gjord med spoken word, hip-hop, disco och hip-hip snarare än med modern teknik och mobiltelefoner. Kostymer och scenografi placerar oss i 16 00-talets Verona och överdådet av känslor och spelglädje i kombination med sommarmiljön är bedårande.
Körkarlen i Sunne
Klassiskt så det förslår är det även i Värmland. I det landskap vi mer än något annat förknippar med Selma Lagerlöf får hennes berättelser år efter år sceniskt liv i Rottnerosparken i Sunne.
I år spelas Körkarlen, Lagerlöfs roman från 1912. Det är en melodram med övernaturliga inslag, många bottnar och fantastiska karaktärer i en tid av tuberkulos, vilket på något sätt anknyter till dagsläget. Som så ofta hos Selma är kärleken och döden närvarande hela tiden.
Västanå teater under Leif Stinnerboms ledning gör en säregen mix av finaste hantverk både vad gäller scenografi, skådespeleri och dans. Alltid med nyskriven folkmusikinspirerad musik och kostymer med omåttlig färgprakt och fras av siden – fantasteriet för att tala Selma-språk.
Det är en upplevelse bara att sitta under de högresta takstolarna i det som är Värmlands största lada med de skvirrande tornsvalorna flygande högt över huvudet. Lupinerna svajar utanför och sommaren kan knappast bli ljuvligare.
Tre produktioner i Skillinge
Döden som fond hittar vi också i Skillinge teaters scenkonstvandring 30 000 dagar – livet en vandring. Lilla Skillinge teater i Skåne har serverat sommarteater sedan 1995, sedan några år med en intressant konstnärlig ledning som fokuserar på teknik och koreografi. I år har de hela tre produktioner på sina scener, Hamlet som visuell dockteater för vuxna, De glömdas labyrint för barn, med hologram och sensorer, och så scenkonstvandringen i Skillinge fiskeläge.
I 30 000 dagar – livet en vandring, som alltså är en vandring med hörlurar runt i hamnen med start och slut på teatern, arbetar de med 3D-ljud, något som ger en suggestiv verklighetsupplevelse.
Bakgrundsberättelsen handlar om de män som under 1900-talets början slukades av haven. I en by med 300 invånare försvann 50-60 pojkar inom loppet av tre år, något som förstås påverkar Skillinge och de som lever i byn än i dag. Det hela är en existentialistisk och filosofisk föreställning som väcker frågor kring vad vi har för livsval och hur vi lyssnar till våra behov.