Mediacirkusen och kommersen kring den restaurerade målningen ”Ecce homo” i spanska Borja fortsätter. Kapellet har börjat kräva inträde av alla ditresta turister och lokala vinproducenter säljer flaskor med det förvridna ”apjesus”-ansiktet på.
Samtidigt pågår diskussioner både kring vad som ska hända med det ”restaurerade”, numera världskända konstverket, och vem som egentligen äger upphovsrätten till målningen som pryder kapellets vägg.
En erfaren konstnär
En reporter från Svenska Dagbladet har åkt till Spanien och träffat Cecilia Giménez – kvinnan bakom förra årets stora konstsnackis ”Ecce homo”. Under besöket visade det sig att Giménez inte är den amatör som världens media har framställt.
Cecilia Giménez har målat med olja sedan hon var barn, och har snyggat till slitna målningar tidigare. Hon brukar tillbringa somrarna vid det gamla kapellet i Borja, för att hjälpa till att hålla det i skick, och just ”Ecce homo” behövde restaureras grundligt.
Bara ett grundlager färg
Det förvridna ansiktet som världen nu känner som ”Ecce homo” är bara en grundad undermålning till det som senare skulle bli en återställd Jesus med många fler färglager och alla detaljer på plats.
Medan konstnären var bortrest i några veckor så upptäcktes verket i sitt dåvarande skick – och till hennes förvåning fick fotografiet i en blogg snabbt spridning över världen. Nu är Cecilia Giménez besviken över hur allt har utvecklat sig.
– Jag fick ju aldrig avsluta min målning, säger spanjorskan till SvD.