Artisterna Bad Bunny, Becky G och Peso Pluma.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Artisterna Bad Bunny, Becky G och Peso Pluma. Foto: AP/TT

Låtar på spanska ökar i popularitet på topplistorna

Uppdaterad
Publicerad

Musik på engelska blir mindre populärt globalt sett, enligt ny amerikansk rapport. Det skriver den amerikanska musiktidningen Billboard. Spanskan fortsatt det näst mest vanliga språket på världens spellistor.

Engelskan dominerar fortfarande på den internationella musikmarknaden, även om andelen låtar på engelska minskar. År 2023 var 54,9 procent av de 10 000 mest lyssnade låtarna i världen på engelska, vilket är en minskning med 12 procent på två år.

Spanska är det näst mest populära språket på de globala topplistorna. I USA har andelen låtar på spanska dubblerats på två år men globalt sett minskar antalet låtar på spanska med 2,3 procent under samma period.

Hindi ökar mest

Låtar på hindi gör däremot en rekordutveckling. Antalet låtar på hindi har mer än dubblerats 2023 jämfört med 2021 och språket är nu det tredje mest populära språket på de globala topplistorna.

På fjärde respektive femte plats kommer koreanska och japanska.

2023 var det mer än dubbelt så vanligt att en låt på hindi låg bland de 10 000 mest lyssnade låtarna i världen, jämfört med för två år sedan.

Kulturellt skifte

Den spanska musikmarknadens tillväxt i USA kan enligt rapporten bero på en ökande spansk befolkning, mer musikströmning och ett kulturellt skifte med mer mångkultur.

Skiftet kan spåras tillbaka till artister som Ricky Martin och Shakira. I dag är istället spansktalande artister som Bad Bunny och Peso Pluma populära.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.