23 europeiska konsumentorganisationer anmäler en rad spelföretag till nätverket för EU:s konsumentmyndigheter. Anledningen är användningen av virtuell valuta i spelen, som anses vilseleda barn till att köpa mer än planerat.
– Vi vill att spelföretagen ska tvingas att lista sina priser i svenska kronor för att tydliggöra hur mycket pengar konsumenten lägger på spelet, säger Sinan Akdag.
Men spelföretagen kommer inte att gå med på detta. Det säger Per Strömbäck, verksamhetsledare på Dataspelsbranschen som representerar spelföretagen.
”Kan störa spelupplevelsen”
Han menar att det redan finns skydd för att barn inte ska kunna spendera ohämmat. Dels föräldrainställningar som reglerar hur mycket barn kan köpa för, och dels att man måste skriva in lösenord för kreditkort. Att skriva det verkliga priset för köp som sker inuti spel är inte aktuellt.
– Det kan ju störa spelupplevelsen, säger han.
I videon berättar Per Strömbäck varför spelföretagen tycker att låtsaspengar är viktigt för spelupplevelsen.
Men är det viktigare att värna spelupplevelsen än att skydda barn och föräldrar från att spendera mer pengar än de hade tänkt sig?
– Men de skydden finns redan. Man kan ställa in i förväg hur mycket man vill spendera, och man kan ångra sig och höra av sig till kundtjänst om man råkar göra det ändå. Man kan ha en intakt spelupplevelse och ändå bra skydd för spelare och föräldrar, säger Per Strömbäck, verksamhetsledare för Dataspelsbranschen.