Myndigheten kommenterar inte enskilda fall. Kulturnyheterna har därför bett Spelinspektionen förklara lagstiftningen runt spelreklam på event och festivaler, och huruvida det är tillåtet att ta in ett spelbolag som saknar licens i Sverige som sponsor.
”Spellagen förbjuder uttryckligen främjande av spel som tillhandahålls utan nödvändig licens”, svarar Marcus Aronsson, utredare på Spelinspektionen, i ett mejl till SVT.
”Ett sponsoravtal med ett olicensierat spelbolag, som riktar sig mot den svenska marknaden utan nödvändig licens, kan tolkas som ett främjande”.
1xbet-reklam på plats
Dreamhack har tidigare hävdat att spelreklamen för 1xbet är laglig eftersom den endast görs i livesändningar för en internationell publik, och inte fysiskt på plats.
Kulturnyheterna har dock hittat flera exempel på hur reklam för fyra illegala spelbolag, däribland 1xbet, syns på spelare och skärmar på Dreamhack i Jönköping i november 2023.
Bör noga övervägas
”Det är av stor vikt att e-sportsarrangemang och festivaler är medvetna om den svenska spellagstiftningen och noga överväger sina sponsorskap”, skriver Marcus Aronsson.
Spelinspektionen understryker att en bedömning sker från fall till fall. Dreamhack skriver att de inte stämt av huruvida deras upplägg är lagligt med Spelinspektionen, men att de välkomnar myndigheten till dialog.