Nördkulturen är större än någonsin. Det märks framförallt på den årliga data- och tv-spelsmässan Gamex, som i år har utökats med en svensk motsvarighet till San Diego Comic Con – världens största nöjesmässa. Men med en växande popularitet kommer också ett behov av att prata om jämställdhetsfrågor i spelkulturen.
– Dataspel är stort i samhället idag. Det växer explosionsartat så det här är en samhällsfråga. Det handlar om mångfald och jämställdhet, det är ett jättestort fritidsintresse och det är klart att alla som vill ska få vara med, säger Mattias von Gegerfelt projektledare för Respect All, Compete.
Jämställdhetsprojekt inom dataspel
Respect All, Compete är ett jämställdhetsprojekt, startat av spelförbundet Sverok. Projektet startades för att skapa en positiv utveckling och främja mångfald inom e-sport och dataspel.
– Jag tror kanske att tjejer i lika stor utsträckning har velat spela tidigare, men jag tror att det finns normer i samhället som säger att tjejer inte ska spela dataspel, att det är för killar. Men de normerna börjar brytas ner nu och det börjar bli mer accepterat för tjejer att tycka att det är skitkul med dataspel.
”Avskräckande för många”
Men trots det ökade intresset och att fler tjejer än någonsin spelar spel så är det få tjejer som utbildar sig till spelutvecklare. Mathilda Bjarnehed pluggar dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde som har startat projektet DONNA, vars mål är att fler kvinnor ska bli spelutvecklare.
– Det är säkert avskräckande för många att söka sig till en bransch där det är få kvinnor. Man kanske undrar varför det är så få kvinnor? Trivs inte kvinnorna i den här branschen eller finns fortfarande stereotypen att det är få tjejer som spelar spel?, säger hon.
Ett av spelen som Mathilda Bjarnehed varit med och gjort är spelet Lunch Lady Simulator som hon beskriver som ett kaosartat partyspel som passar alla.
– För mig personligen ska jag ut i den här branschen om max ett år. Jag vill ta mig till ett företag där det finns en bra fördelning av personer. Där jag kan känna att jag är trygg och inte behöver tänka på att jag är tjej. Det florerar massa berättelser från kvinnliga spelutvecklare, hur de blivit behandlade på vissa företag. Det är inte en situation jag vill befinna mig i, säger Mathilda Bjarnehed.