Målet var att på sin turné ”Music of the spheres” halvera koldioxidavtrycket jämfört med sin förra turné.
För att göra det har bandet använt sig av flera kreativa lösningar, bland annat kinetiska golv som omvandlar fansens dansande till energi, el-genererande spinningcyklar och nedbrytbar konfetti.
Nu uppger Coldplay att bandet slagit sitt mål och på sin hemsida tackar de fansen för hjälpen.
”Alla som kommit till fots, cyklat eller åkt kollektivt, alla som tagit med sig påfyllningsbara vattenflaskor eller återlämnat sina led-armband för återvinning, och alla som köpt en biljett och genom det bidragit till att sju miljoner träd planterats.”
”Skickar viktiga signaler”
Katarina Axelsson, forskare på SEI, menar att bandets hållbarhetsinitiativ kan påverka andra artister och arrangörers miljötänk.
– Det skickar ju väldigt viktiga signaler till en stor målgrupp. Coldplay har tänkt väldigt kreativt kring olika lösningar och sina möjligheter att minska sina utsläpp – och det är något som vi förstås gärna skulle se att alla aktörer gjorde.
Hör mer om hur Katarina Axelsson ser på Coldplays miljöarbete i klippet ovan.