Spotify menar att ”svenska artister genererade över 1,6 miljarder kronor i intäkter på Spotify under 2022”. Det är en ökning på 15 procent jämfört med 2021, och nästan dubbelt så mycket som för fem år sedan.
Med andra ord streamades svenska artister mer på plattformen 2022 än föregående år, men det innebär inte nödvändigtvis att svenska artister har fått mer betalt.
– När man pratar om 1,6 miljarder är det noll kronor som går till medverkande musiker, och väldigt liten del till musiker och artister. Då kan man ju undra var resten tar vägen, säger Jan Granvik, ordförande SAMI, till SVT Kulturnyheterna.
Vart går resten då?
– Jo resten går till bolagen och Spotify.
”Försök att vilseleda”
Artister och musikers rättighetsorganisation SAMI är kritiska till Spotifys kommunikation, som de menar är ett aktivt försök att vilseleda och ”rentvå” sin egen del i musikvärldens ”snedvridna streamingekonomi”.
– Kul att det går bra för svensk musik och att det genererar mycket pengar. Men det framställs som att ökningen når fram till de som skapat innehållet, det vill säga musiker och artister. Så är det inte, säger Jan Granvik till SVT och fortsätter:
– De här beloppen genereras till Spotify i första led, och sen betalar Spotify via sina affärsavtal ut till bolagen. Därefter betalas det i sin tur ut till musiker och artister. Och medverkande musiker på inspelningarna får ingenting.
Ökade intäkter
Spotify skriver i sin rapport att de betalar ut ”närmare 70 procent av sina musikrelaterade intäkter i royalties”. Tjänstens musikrelaterade intäkter kommer från prenumerationsavgifter och annonsörer.
I slutet av april presenterade Spotify sin första kvartalsrapport för 2023 som visade på drygt 210 miljoner betalande prenumeranter, det är en rejäl ökning från samma period 2022 som låg på 182 miljoner betalande prenumeranter.
SPOTIFY SVARAR:
Spotify svarar på kritiken från SAMI i ett mejl till SVT:
”Som det står i vår rapport: Spotify betalar inte artister direkt. Vi betalar närmare 70 procent av våra musikrelaterade intäkter till rättighetsinnehavare, som i sin tur betalar artister enligt de individuella avtal de har ingått. Under 2022 genererade svenska artister över 1,6 miljarder kronor i intäkter, bara på Spotify. Det är nästan dubbelt så mycket som för fem år sedan.”
SÅ BESKRIVER SPOTIFY SIN BETALNINGSMODELL
Spotify betalar ut drygt 70 procent av sina musikrelaterade intäkter i royalties tillbaka till musikindustrin. Det innebär i praktiken att streamingjätten betalar till musikens rättighetsägare.
Till rättighetsägare räknas skivbolag, distributörer, aggregatorer och upphovsrättsorganisationer.
Spotify betalar aldrig direkt till en artist eller en låtskrivare.
Procentsatsen som betalas ut kan se olika ut mellan musikens rättighetsägare och Spotify. Dessa kontrakt förhandlas om med jämna mellanrum.
Efter att Spotify betalat rättighetsinnehavaren är de inte inblandade i hur pengarna därefter fördelas.
Hur pengarna sedan fördelas mellan aktörerna i musikindustrin beror på kontrakt mellan artister, låtskrivare och bolag. Och dessa kontrakt kan se väldigt olika ut.
Källa: Spotify