Stampen, en av Sveriges största mediekoncerner med flaggskeppet Göteborgs-Posten i spetsen, krisar. Under året har allt svartare rubriker tornat upp sig. Den skuldtyngda koncernen har krav på sig att hosta upp 600 miljoner till bankerna innan årsskiftet. Men trots pressen finns det hopp på Stampen.
– Jag tror det vi gör nu är framtiden. Det är helt rätt, säger Emma af Robson, vd för Modern Woman Media, ett nytt bolag i Stampen som startade förra veckan.
Satsar på kvinnorna
Stampensajter som Familjeliv, Bröllopstorget, Odla, Go Baby och modesajten Devot kommer ingå under samma paraply och jobba ihop för att locka köpstarka kvinnor. Sajterna växer, men de är inga vinstmaskiner och nu letar man efter nya sätt att tjäna pengar genom samarbeten mellan sajterna. Undersökningar visar att det är kvinnor som står bakom nästan tre av fyra köpbeslut i familjen. När det gäller resor är det kvinnorna som i 90 procent av fallen sätter ner foten.
– Det är en oehört intressant målgrupp, som vi vill bli ännu mer relevanta för, säger Emma af Robson.
Martin Alsander, ny koncernchef på Stampen sedan i april, fick en tuff start. I böran av året hade mediehuset en skuld på en miljard kronor, ett arv från den tidigare ledningen. Den köpte under flera år en rad tidningar, tryckerier och sajter till allt för höga priser. Målet var att bli en jättekoncern. Dessutom plockade dåvarande ledning ut höga bonusar och arvoden. Men när medielandskapet snabbt förändrades gick strategin åt skogen.
– I efterhand, när man har facit i hand, framstår alla företagsledare som idioter. Men besluten som tidigare styrelse tagit var säkert rationella när de togs, säger Martin Alsander.
”Har ett tidsfönster”
Under året har Stampen sålt det som går att sälja – som gratistidningarna Mitt-i. Men fortfarande finns 600 miljoner kronor kvar i skulder, pengar som bankerna otåligt väntar på. Koncernchefen Martin Alsander som säger att Stampen har ”goda relationer med bankerna” är hoppfull.
– Jag är övertygad om att den plan vi har kommer att fungera. Vi är på god väg att ta ner vår skuldsättning och har skapat tillräcklig stabilitet för att ge oss själva ett tidsfönster framåt, säger han.
Stampen kan ses som en minimodell av det svenska medielandskapet. Å ena sidan hör vi om kris och neddragningar, redaktioner som försvinner och journalister som får sparken. Å den andra handlar det om rekord i mobilen och sajter som har fler läsare än aldrig förr.
Intresset för journalistiken är stort, problemet är bara att Stampen och många andra mediehus inte klarar av att ta betalt för den.
– Vi har både äldre och nyare medier inom Stampen. På våra nyare medier finns väldigt mycket kompetens och kunskap i frågor som är viktiga för tidningsverksamheten framåt. Vår utmaning är att se till att olika verksamheter befruktar varandra, säger Martin Alsander.
Bara Göteborgs-Posten kvar
Men medieanalytikern Olle Lidbom tror inte att Stampen – idag en av Sveriges största mediekoncerner med runt 25 lokaltidningar, tryckerier och nya medier som sajter, kundtidningsföretag och utomhusreklam – kommer ta sig helskinnad ur krisen.
– Till slut kommer bara flaggskeppet Göteborgs-Posten och några tryckerier bli kvar av Stampen, säger han.
På frågan om hans framtidsutsikter för en av landets största mediekoncerner inte är allt för mörk svarar han:
– Jag är inte pessimist. Jag är en realistisk optimist.