Kulturnyheternas granskning visade att 8 av 10 toppinfluencers på spelplattformen Twitch gör reklam för illegala nätcasinos. Samma vecka granskade Uppdrag granskning förekomsten av reklam för så kallad skingambling, där influencers marknadsför casinoliknande sajter där man spelar om spelinnehåll för pengar.
Samuel ”SampeV2” Stronegger, som utsågs till Sveriges mäktigaste influencer 2022, förekom i båda granskningarna.
SVT har förgäves sökt honom i tre månaders tid. På söndagskvällen uttalade sig influencern i en livesändning på Twitch.
Stronegger säger nu att han inte kommer att göra reklam för casinos och skinbettingsajter i framtiden:
– Vi är klara. Vi har haft jävligt kul, men om det bidrar till att kids börjar spela, att pengar försvinner, att det startar ett beroende – då vill jag inte vara där, då säger jag ifrån, säger Samuel Stronegger.
Ställde inte upp på intervju
SampeV2 slutade marknadsföra illegala nätcasinon kort före Kulturnyheternas publicering. Han fortsatte marknadsföra skingambling fram tills SVT:s granskning.
I sändningen säger Stronegger att han inte har någon skyldighet att ställa upp på intervjuer med medier.
– Vill jag prata med folket så sätter jag mig här på Twitch, det är till er jag vill tala. Jag struntar ifall det är någon som inte vet vem jag är, som bryr sig noll om mig, och kommer in och skriver fucking skit, säger SampeV2.
– Jag vill att vi ska ett jävligt nice community, jag vägrar låta någon komma och förstöra det.
Tackar ny sponsor
När SampeV2 sagt detta kommer hans nya sponsor, en sajt där man kan köpa och sälja skins i spelet Counter Strike, in och donerar pengar till infuencern live i chatten.
– Min fucking broder!, ropar Sampe, sätter på musik, och börjar dansa.
Chatten dränks av inlägg med W, för win, medan Stronegger tackar sin nya samarbetspartner i ett klipp som setts över 30 000 gånger.
SVT söker Samuel Stronegger.
Twitch om casinoreklamen på sajten
Spelplattformen Twitch har inte ställt upp på en intervju med Kulturnyheterna, men efter våra publiceringar har de återkommit med ett svar i mejlform.
”Sedan 2022 har vi aktivt försökt minska mängden casinoinnehåll på vår hemsida”, skriver företaget i ett uttalande.
”Sändningar som märks med spel om pengar blockeras från startsidans rekommendationer, och förses med ett varningsmeddelande som förhindrar att de kan ses direkt. Tittare måste ge sitt uttryckliga godkännande innan de kan se innehållet”.
I sitt svar bemöter Twitch inte SVT:s frågor om åldersgränser för att ta del av innehållet, eller om att marknadsföring av olicensierade casinon strider mot svensk lag.