Efter avslöjanden om sexuella övergrepp, och inte minst dess utbredning i Hollywood, fick hösten 2017 hashtagen #Metoo också fäste i Sverige och Danmark.
Men hur medier tog sig an och beskrev ämnet skiljde sig markant åt, visar en ny undersökning från Göteborgs universitet. #Metoo fick ungefär fyra gånger så mycket utrymme i de största svenska tidningarna jämfört med de danska.
I Sverige lyftes ämnet ofta på nyhetsplats. Medan de danska medierna framförallt skrev om det på kultur- och debattsidorna. Undersökningen visar också att i synnerhet danska manliga journalister var kritiska mot Metoo-rörelsen.
− I Danmark presenterades #MeToo som något man kan ha olika attityder till, inte som ett strukturellt problem som kräver svar från danska politiker eller ändrad lagstiftning. Det faktum att #MeToo behandlades som ett debattämne innebar att praktiskt taget inga danska politiker kommenterade frågan under perioden, säger forskaren Jannie Møller Hartley, som tillsammans med Tina Askanius genomfört undersökningen, i ett pressmeddelande.