Det var för drygt två veckor sedan som det avslöjades att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om 50 miljoner Facebook-användare – i många fall utan deras vetskap.
Företaget anklagades av en före detta anställd för att ha använt informationen för att hjälpa Donald Trump i valet 2016.
Högt uppsatta chefer på analysföretaget hade smygfilmats i en video som publicerades i brittiska Channel 4. Det resulterade i att Cambridge Analyticas vd Alexander Nix stängdes av.
”Jag är verkligen ledsen”
Några dagar senare uttalade sig Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg om Cambridge Analytica-avslöjandet: ”Jag är verkligen ledsen”, sade han.
Zuckerberg sade också att han var redo att vittna inför den amerikanska kongressens utskott om det behövdes.
Den 23 mars godkände domare i Storbritanniens högsta domstol en husrannsakan i Cambridge Analyticas kontor i London.
Även Sverige
Dagen därpå uppgav fyra riksdagspartier till SVT att de kontaktats av Cambridge Analytica.
”Men vi har tackat nej till både samarbete och att köpa deras tjänster”, skrev Moderaternas kommunikationschef efter en fråga från SVT Nyheter.
Enklare att rensa
Den 28 mars, meddelade den sociala mediejätten att de gör det lättare för användarna att ta bort information som de delat via Facebook.
En uppdaterad integritetsmeny skulle göra det enklare för användarna att se vilka personliga uppgifter de delar med sig av till andra.
Den 29 mars publicerades en undersökning som visade att svenskarnas förtroende för Facebook rasat. Mer än varannan svensk, 54 procent, sade sig ha ganska eller mycket lågt förtroende för Facebook. Det visade undersökningen från Novus.