Kultur i Almedalen arrangeras av Svensk scenkonst och Sveriges museer i samarbete med Länsteatern på Gotland och Gotlands museum. Efter mordet på Ing-Marie Wieselgren förra året säger Svensk scenkonsts ordförande Birgitta Svendén att det känns extra viktigt att vara på plats i år:
– Det finns en uppgift att fylla för framtiden, genom att mötas upp och tala om det här, säger hon.
Stort mörkertal av hat och hot inom scenkonst
I höstas kom en rapport från Svensk scenkonst och Högkolan i Dalarna om just hat och hot inom den svenska scenkonsten. Där bedömer polisen att det finns ett stort mörkertal, eftersom många händelser aldrig anmäls.
– Det viktigaste är att skapa en miljö där det inte händer, men om det sker ska man anmäla och prata med varandra om det för att inte förminska sitt uttryck, säger Simon Norrthon, som är ordförande för fackförbundet Scen och film.
Värst utsatt är enligt rapporten talteatern, och särskilt föreställningar som handlar om ämnen som religion, genus, sexuell identitet och etnicitet. I samband med rapporten togs även förslag på åtgärder fram tillsammans med polisen – framför allt handlar det om riskanalys för att bli bättre förberedda på hat och hot innan det kommer, och på hur det kan bemötas.
Både Birgitta Svendén och Simon Norrthon betonar att fokus måste ligga där, snarare än på att begränsa scenrummet eller vilka ämnen man tar sig an.
– Det värsta som kan hända är att vi skulle börja censurera scenkonsten, och det är nog ingen i sektorn beredd att göra, säger Birgitta Svendén.
Men hur ser då risken för hat och hot ut när konstnärer och artister träder ut på de många gånger öppna utomhusscenerna i sommar?
– Det är klart att det är en utsatt plats, men själva idén är att den ska vara öppen och tillgänglig. Man måste tänka på säkerheten, men vi ska också fortsätta delta och ta vår plats, det tror jag är centralt, säger Simon Norrthon.