Tidigare har Stockholmsoperan via Folkets Hus och Parker liveströmmat publiksuccéer med 8 000-9 000 biljetter till föreställningar som Madame Butterfly och Glada Änkan, och under corona-perioden mars till november har Operan Play haft 90 000 unika besökare.
Men i takt med att institutionerna tvingas stänga blir det också färre nya produktioner som liveströmmas för köpta biljetter online. Inspelade konserter som Rufus Wainwrights opera Prima Donna och Alexander Ekmans Shift/Cacti kan ses gratis på Operan Play.
– Vi är oerhört glada för vår digitala tjänst Operan Play och den hoppas vi kan lysa upp tillvaron för många människor under denna mörka period, säger Birgitta Svendén, operachef vid Kungliga operan.
Göteborgsoperan har ställt in alla publika evenemang och undersöker för närvarande möjligheterna till strömning av digitala föreställningar, men har för närvarande inga att erbjuda.
Juridiska utmaningar
För populärmusiken har Facebook varit en kanal för många artister och musikarrangörer att behålla publikkontakt, till den grad att konton med musik i allt högre grad stoppas:
– Sedan ett par månader tillbaka är det inte lika enkelt att strömma via Facebook. De har definitivt dragit åt svångremmen, säger Daniel Horn hos sajten och musikarrangören GAFFA.
Idag gäller att ”vitlista” det som ska strömmas, det vill säga att artist och skivbolag meddelar sitt tillstånd till Facebook, som annars kan stänga ner hela kontot.
Swish tänkbar väg framåt
GAFFA står även bakom initiativet #SwishaBandet, där fans swishar direkt till artisterna, vars konserter spelas in och strömmas av Backline Sthlm med goda publiksiffror för smala band som har en trogen följarskara: 3 000 personer såg en strömmad konsert med punkbandet Lastkaj 14, och igår såg 2 000 en konsert med Blues Pills.